
Het
gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent!
Wist
u, dat veel (zaken)mensen vrees hebben om contact te leggen?
Zijn
we niet allemaal een beetje te trots, om de indruk te wekken, dat we om
hulp vragen?
En is het niet zo dat ook u, zoals de meeste mensen, het juist leuk
vindt
wanneer u iets voor anderen kunt betekenen?
Netwerken
is strategisch omgaan met contacten.
Het
is een uiterst effectieve manier om goede en professionele relaties op
te bouwen.
U
laten inspireren door de creativiteit van anderen, het vergaren van
bruikbare
informatie en uzelf en uw organisatie onder de geïnteresseerde
aandacht brengen
van anderen, zijn belangrijke resultaten die u kunt realiseren.
Mogelijkheden
Uw
netwerk houdt u op de hoogte van vacatures, kwaliteitsmensen die
zoekend zijn
naar nieuwe kansen, potentiële klanten, het kan u op nieuwe
ideeën brengen, het
vergroot uw naamsbekendheid…..etc,.........
daarom, hoe meer mensen weten wie u bent en wat u doet, hoe groter de
kans is
dat u in contact komt met geïnteresseerde beslissers.
Netwerken
draait om aandacht, oprechte interesse in anderen en elkaar iets
gunnen.
Als
u aandacht besteedt aan uw gesprekspartner, komt u aan de weet wat hem
beweegt
en wat u eventueel voor hem/haar kunt betekenen.
Netwerken
is daarom altijd tweerichtingsverkeer.
Als
netwerker is het van belang antwoord te vinden op de volgende twee
vragen:
Wat
kan ik voor hem/haar betekenen ?
Wat
kan hij/zij voor mij betekenen ?
Valkuil
Informatieve
en oriënterende gesprekken zijn een onderdeel van je
netwerkactiviteiten.
Voor
de duidelijkheid, netwerken = zaken doen = werken!
Contacten
leggen en gesprekken voeren in een plezierige sfeer en ambiance
mogen
niet ontaarden in louter plezier, lachen en gezelligheid.
Verlies
daarom niet uit het oog wat uw doelstelling
is van deze belangrijke tijdsinvestering, namelijk bekend
worden met……..en
u bekend maken.
Wanneer
de situatie waarin u mensen ontmoet niet geschikt is voor uitvoerige
gesprekken,
gebruik deze dan als basis voor het maken van een afspraak.
Aandacht
Vaak
komt er niet uit wat ik ervan had verwacht, is een veel gehoord
argument tegen
de noodzaak om ons en de organisatie breder over het voetlicht te
brengen.
Wanneer u echter in de gelegenheid bent een zakelijk evenement bij te
wonen,
kijk dan eens om u heen en maak eens tijd vrij om gericht te
observeren.
Valt
het u ook op dat het grootste gedeelte van de aanwezigen een
afwachtende
houding aanneemt.
Het is kennelijk eenvoudiger, lees veiliger, om te wachten tot je wordt
aangesproken, zo ontloop je de grootste kans op een blauwtje!
Vaak
zijn we echter zelf onze grootste vijand.
Het
is de angst voor afwijzing en die vraagt NU om aandacht.
Hans
Oelen
Palaver-trainingen