Verkopen in een recessie

PLAATJENAAM

Veel verkopers gaan er vanuit, bewust of onbewust, dat je de juiste omstandigheden nodig hebt om succesvol te kunnen zijn , zoals een goed draaiende economie, de goede tijd van het jaar, goede contacten en grote netwerken….etc.

Ondanks het feit dat al deze zaken best meetellen, ervaar ik telkens weer dat er eigenlijk maar één omstandigheid is die allesbepalend is, en dat is de manier waarop het bij jou intern allemaal georganiseerd is. Bij dit interne doel ik dan niet op de manier waarop het binnen je bedrijf georganiseerd is, maar binnenin jou, in jezelf.



Misschien een vreemde beeldvorming, maar wanneer je een goudvis, die gewend is om al jaren te zwemmen in een vissenkom, verplaatst naar een groot meer, dan zal die kleine vis in hetzelfde kleine rondje blijven zwemmen als die hij gebruikte in de vissenkom.

 

Hoe dat komt?

Omdat de goudvis heeft geleerd, dat wanneer hij verder zwemt, hij zijn neus zal stoten tegen het glas van de vissenkom.

De vis heeft dit altijd al zo gedaan en kennelijk is hij ervan overtuigd geraakt, dat een andere manier om zijn levensruimte uit te breiden, “onmogelijk”is!

De goudvis is door zijn ervaringen geprogrammeerd……. en verschilt daarin niet bijster veel van de manier zoals het ook bij ons en in het verkoopvak werkt.

 

Wanneer jij je eigen geloofssysteem, dus je overtuigingen, gaat onderzoeken, ga dan nu eens gericht op zoek naar je beperkingen.

Wanneer je overtuigingen je dienen en je helpen in het tot stand brengen van je wensen, namelijk het realiseren van groei in je verkoopcijfers en het afsluiten van steeds meer orders en omzet, dan zullen ze de toetsing doorstaan.

Wanneer ze echter de ondervraging niet zullen doorstaan, dan is het tijd om ze los te laten en te verwijderen en ze te vervangen door nieuwe overtuigingen, die je wél dienen in alles wat jij wilt bereiken.


Voorbeeld: 

Je zou een overtuiging kunnen hebben die zegt dat je geld nodig hebt om geld te maken, of, het is moeilijk om commercieel een recessie te overleven, of, in dit soort tijden kun je alleen scoren met de laagste prijzen, of, telefonische acquisitie werkt niet meer, of, dat er teveel obstakels liggen op jouw weg naar succes, of, dat het een gegeven feit is dat het de komende maanden nog niet beter zal worden…….. want zo werkt het nu eenmaal en zo zal het tijdens mindere tijden ook altijd blijven!

Vergelijkbaar met de goudvis die wordt vrijgelaten in het grote meer, blijven we vaak maar denken in beperkingen, omdat het TOT OP HEDEN nooit anders is geweest.

Maar……., de beperkingen die je in het dagelijks leven ervaart, zijn en worden ALTIJD gecreëerd door je eigen programmering en je overtuigingen. De binnenkant bepaalt dus de buitenkant!

De vraag die mensen me met regelmaat stellen is:

"Hoe kan ik nu met zekerheid weten of dat wat ik denk en waar ik uit ervaring van overtuigd ben geraakt, echt waar zijn of juist niet?"

Dat is dan echt heel eenvoudig, want de enige vraag die je richting je overtuigingen kunt stellen is…….

"Helpt deze overtuiging mij in het bereiken van dat wat ik bereiken wil?"

Het gaat er in het geheel niet om of je overtuigingen ‘ waar’ of ‘niet waar’ zijn, waar het om gaat is de vraag of je overtuigingen, datgene wat jij wenst en waar jij van droomt, naar je toe halen of ze juist verder van je af brengen.

 

Kortom, als jij inschat dat een overtuiging je niet dient, dus je wens om succesvol te zijn, zelfs in de huidige economie, verder van je afbrengt en bij je weghoudt, verwijder dan die overtuiging en vervang ‘m door een overtuiging die je dient.

Hans Oelen

Palaver-trainingen