
Voor veel leidinggevenden, managers en medewerkers zijn het voeren van functioneringsgesprekken frustrerend.
Waar slaan we de plank mis?
Zet een functioneringsgesprek in binnen een niet congruente omgeving met leidinggevenden die van hun eigen vak en van mensen te weinig begrijpen, en het stopt met z’n werking.
Een functioneringsgesprek is met nadruk geen managementtool, het is een medewerkertool.
Een belangrijk gesprek tussen de medewerker en de leidinggevende met als doel, het strategisch blijven verbeteren en optimaliseren van het functioneren van de medewerker en de onderlinge samenwerking.
Dit
artikel is mij ingegeven door een gesprek wat ik onlangs had met een
groep
leidinggevenden, die vond dat het functioneringsgesprek een
overgewaardeerd
instrument is geworden en rijp is voor vervanging. Is dat zo?
Enkele
statements die door deze groep werd
uitgesproken:
-
Iedereen
heeft er een hekel
aan
-
Het
functioneringsgesprek als excuus om de rest van
het jaar niet meer met elkaar om de tafel te hoeven
-
Het
functioneringsgesprek is te gestructureerd en
te formeel
-
Het
loopt altijd uit op een beoordelingsgesprek
-
Het
gaat vaak meer over de vorm dan over de inhoud
-
We
hebben geen tijd voor dit soort zaken
- Het
voeren van deze gesprekken is meer een jaarlijks
ritueel dan anders wat
De
achtergronden
Het
functioneringsgesprek is een belangrijk instrument voor de
leidinggevende, maar
vooral ook voor de medewerker. Met de informatie namelijk die verkregen
wordt, kunnen o.a.
de volgende punten in kaart worden
gebracht t.a.v. de medewerkers:
* Het creatieve potentieel
* Flexibiliteit
* Persoonlijke ontwikkeling
* Betrokkenheid
* Carrière
ontwikkeling
Op
zich heel belangrijke thema’s, maar misschien nog wel
belangrijker zijn de
volgende:
Hoe
ziet de medewerker:
-
zichzelf
-
de
direct leidinggevende /directeur
-
zijn/haar
functie
-
de
afdeling en het bedrijf
-
zijn/haar
professionele toekomst
En,
de marges die de medewerker ziet om het als persoon en als bedrijf
morgen nog
beter te doen dan vandaag.
Hieruit
blijkt, dat het functioneringsgesprek in het geheel geen procedure op
zich is,
maar een belangrijke routine die een consequent en toekomstgericht
handelen
vraagt van de organisatie.
De
drempels lijken dan ook hoger te zijn om succesvol
functioneringsgesprekken te
voeren, voornamelijk als blijkt dat de concrete opvolging moeizaam
verloopt.
In
z’n algemeenheid kunnen we daarom stellen dat medewerkers
alleen succesvol kunnen werken, als ze uitgenodigd worden om voldoende
(zelf)kritiek
uit te oefenen op hun eigen handelen, waardoor voldoende afstand en
objectiviteit ontstaat ten aanzien van het eigen functioneren in
relatie tot
dat van collega’s, leidinggevenden en de organisatie.
De
ideeën en de creativiteit, voortkomende uit het
functioneringsgesprek, moeten dan
ook door de leidinggevende serieus en opbouwend gezien worden.
Succesvolle
ondernemingen onderscheiden zich van minder succesvolle, met name door
de
uitdagingen die binnen het bedrijf voor de mensen aanwezig zijn.
Leidinggevenden
zijn hierin van onschatbare waarde, mits ze met mensen om kunnen
gaan…… en
helaas, daar ontbreekt het nog wel eens aan!
Het
doel van het functioneringsgesprek, moet gericht zijn op de toekomst
van de
medewerker, en het doel van een organisatie om deze gesprekken te
voeren, dient
gericht te zijn op het optimaal profiteren van de aanwezige kennis en
ideeën en
het kunnen volgen van de ontwikkelingen bij haar medewerkers.
Uiteindelijk
is de medewerker de grootste investering
van het bedrijf die tevens verantwoordelijk en bepalend is voor
cultuur,
werksfeer en succes van het bedrijf.
Goede
voorbereiding
Het
succes van een effectief en resultaatgericht functioneringsgesprek
hangt in
belangrijke mate af van een goede voorbereiding.
Het
niet voorbereiden van zo een belangrijk gesprek getuigt namelijk van
lichtzinnigheid!
Of
we goed voorbereid zijn kunnen we altijd controleren door aan onszelf
de vraag
te stellen:
·
Wat
is het concrete
doel wat ik wil bereiken?
·
Waarom
is dit
belangrijk voor mijn medewerker?
De
juiste instelling
Alleen
wanneer je als leidinggevende hierop overtuigende antwoorden hebt
gevonden,
weet je dat je het gesprek met de juiste instelling tegemoet gaat.
Deze
instelling helpt om de juiste woordkeuze te gebruiken en daarmee de
gespreksomstandigheden optimaal te houden.
Dit
is belangrijk, omdat het doel wat gekozen is sterk uiteen kan lopen,
bijvoorbeeld van het uitbouwen van
bestaande taken en werkzaamheden
(carrièreplanning) tot juist het
tegenovergestelde, dat we afscheid van elkaar moeten gaan nemen.
Ook
in dit laatste geval is het belangrijk niet enkel ónze
overwegingen vanuit
onszelf, de afdeling of het bedrijf te motiveren, maar ook de
betreffende
medewerker te laten inzien dat een toekomst elders voor hem/haar meer
perspectief biedt.
Indien
we dit als onderwerp bespreken, praten we over een situatie waarin
vanuit het
perspectief van, bouwen aan elkaar, de ander wordt geadviseerd dat de
keus om
binnen de organisatie te blijven werken, hij/zij zijn/haar
ontwikkelingspotentieel zou stagneren.
Hans
Oelen