
Veel
gekozen oplossingen die vaak niet werken
en
andere vaak niet gekozen oplossingen die vaak wel
werken.
Leg
aan 50
verkoopleiders/salesmanagers de vraag voor of hun verkoopteam de
gestelde
resultaten halen en velen zullen ontkennend antwoorden.
Welke mogelijkheden heb je als verantwoordelijke om hier verandering in
te
brengen en wat kun je maar beter laten?
Wat
met zekerheid niet werkt:
Geef
je
verkopers de schuld en verwijt ze dat ze er te weinig aan doen
Het
alternatief:
Wijs
eens
naar je verkopers en kijk dan eens kritisch wat er met je hand gebeurd.
Maar
één
vinger, namelijk je wijsvinger, wijst in de richting van je verkopers
en drie
vingers, je middelvinger, ringvinger en pink wijzen naar jou!!
Kijk
daarom
als salesmanager eens kritisch naar jezelf en je eigen gedrag.
Stel jezelf eens de vraag, wat jou aandeel is in dit probleem.
Wat
heel vaak niet werkt:
Je
verkopers
de opdracht opleggen dat ze meer moeten bellen.
Het
alternatief:
Ga gericht investeren in de verkopers van je verkoopteam.
Ga
op zoek
naar salescoaching en/of trainingen die écht werken en
ondersteun deze met
gerichte individuele coaching door jezelf.
Richt
je
daarbij niet alleen op verkooptraining en verkoopvaardigheden, maar met
name
ook op de ontwikkeling van de persoon. Zelfvertrouwen, houding, visie
en
zelfmanagement zijn vaak veel belangrijker dan kennis.
Wat
nooit werkt:
Ga
er
bovenop zitten, houd ze kort en laat ze iedere minuut van de dag
verantwoorden.
Het
alternatief:
Ga
in
gesprek met de individuele verkoper en ga brainstormen hoe het beter en
anders
kan. Waardeer zijn/haar inbreng en geef hem/haar vrijheid en
verantwoordelijkheid. Draag het (oprechte) gevoel over dat je veel van
hem/haar
verlangt, maar altijd achter hem/haar staat.
Wat echt maar
tijdelijk
werkt:
Investeer in meer en meer producttrainingen
Het
alternatief:
Investeer
in
blijvende steeds doorlopende ontwikkeling. Wij hebben allemaal minimaal
20 jaar
nodig gehad om tot volwassenheid te komen. Hoe snel verwacht je dat een
beginnend verkoper volgroeid kan zijn?
Investeer
dagelijks in persoonlijk contact en draag alles wat je als salesmanager
hebt
geleerd over denkstrategieën, gedragsstrategieën en
communicatieprocessen
gefaseerd over aan je verkopers. Dat is je primaire taak als
salesmanager!
Het
uitwerken van rapportages en cijfermatige overzichten waarmee menig
verkoopleider/salesmanager
zijn dagen vult, doe dat liever in de tijd die je
overhoudt……en niet andersom!!!
Wat
je nooit moet doen omdat het maar 1 dag werkt:
Stuur
je
verkopers naar een eendaags seminar.
Het
gegarandeerd werkende alternatief:
Geef
inhoud
aan blijvende groei door persoonlijke aandacht en op het individu
gerichte
coaching. Repeterende lessen leiden uiteindelijk tot gewenste
veranderingen.
De
beste manier om van je sterk getalenteerde
verkopers af te komen:
Lever
alleen
maar kritiek.
Het
alternatief:
Kijk
en
benoem en bespreek vanuit je grondhouding altijd eerst wat er goed
gaat, wat er
nog meer goed gaat, wat waardering verdient en wat nog beter gaat en
kijk en
bespreek daarna hetgeen nog niet optimaal gaat en beter kan.
Als
salesmanager moet je werken met de kwaliteit die je hebt….en
realiseer je
daarom de volgende waarheid:
Je
omgeving in de vorm van je verkopers,
zijn
altijd de spiegel van je eigen functioneren!
Hans
Oelen
Palaver-trainingen