
Elke manager of leidinggevende is met uiterst eenvoudige en voor de hand liggende middelen in staat om zijn/haar (werk)omgeving positief te beïnvloeden en een werksfeer te creëren die beter is dan die van gisteren.
De methode kost je zo goed als geen tijd, het kost je al helemaal geen geld, de enige investering die het vraagt is : aandacht voor jezelf, je denken, je gedrag en je eigen grondhouding.
Wat
levert het je op?
*
Een
sterkere binding met je medewerkers
* Medewerkers die
er meer zin in hebben
* Er wordt meer
gelachen op de afdeling
* Medewerkers
komen met ideeën hoe het
nog beter kan
* Minder geklaag
en tijdvretend gezeur
* Minder
ziekteverzuim
* Meer kwaliteit
* Verhoogde
productiviteit…etc
Dank
je
wel
Medewerkers
consequent waarderen voor wat ze doen en hoe ze het doen is de
allereerste
stap.
Misschien
klinkt dit niet zo spectaculair, maar alleen al het leren uitspreken
van een
simpel – Dank je wel -, kan al heel veel betekenen voor veel
mensen, met name
wanneer ze dat van jou niet gewend zijn.
Of
wat dacht je van: “Goede morgen” of
“Prettige avond”.
Performance
Te
gek voor woorden natuurlijk, maar kijk maar eens om je heen, hoe vaak
dit soort
simpele en voor de hand liggende zaken worden vergeten.
Kijk maar eens naar je eigen performance als manager wanneer je dat
doet aan de
hand van een schaal van 100%.
Ga er dan eens van uit dat 80% van wat je medewerker doet, hij/zij goed
doet en
20% hij/zij in zijn/haar functioneren zou kunnen verbeteren.
Op
welk gebied ben jij dan doorgaans gefocust?
De
ervaring leert dat leidinggevenden vaak te weinig of zelfs geen enkele
aandacht
hebben voor de 80% wat goed gaat….'hier worden ze tenslotte
voor betaald!'
Echter, door voornamelijk of zelfs alleen maar aandacht te hebben voor
de
resterende 20%, ben je niet bepaald een manager of leidinggevende die
het
allerbeste in je mensen naar boven haalt!….in tegendeel.
Richt
je
aandacht op wat je wilt
Je
aandacht primair leren richten op datgene wat goed gaat in het
functioneren van
je medewerkers, zal al veel veranderen in de kwaliteit van jezelf als
leidinggevende en in de kwaliteit van je medewerkers. Dit signaleren en
er vervolgens
je waardering voor uiten, maakt een wereld van verschil.
Zodra
je er aan gewend bent om je positief uit te spreken over hetgeen je
medewerkers
doen, ben je toe aan de volgende stap, namelijk het ruiterlijk
aangegeven
waarom je iets wat je medewerker doet zo goed vindt.
Wat hierin een extra dimensie geeft is het feit, dat je door het
uitspreken van
je waardering met een motivatie erbij, mensen iets verteld waar ze
zichzelf
vaak nog niet van bewust zijn.
Je
omgeving is de spiegel van je eigen functioneren
Door
je bewust te zijn van je eigen grondhouding en je te richten op alles
wat goed
gaat en hier vervolgens je waardering voor uit te spreken, ben je in
staat om
zowel de medewerkerbeleving als de binding die je hebt met je mensen
sterk te
verbeteren.
Medewerkertevredenheid
Wanneer
je vanaf morgenochtend de keus maakt om het totaal anders te doen dan
voorheen
en je gaat je richten op het goede met alle waardering van dien, hoe
denk jij
dat je medewerkers hier op zullen reageren, hoe komen ze naar hun werk,
hoe
gaan ze met elkaar om, welke werking heeft dit op hun motivatie en hun
medewerkertevredenheid?
Het
gaat hier over het creëren van hele grote veranderingen met
heel weinig
inspanning. En wanneer je niet in staat bent om dit groots op te
pakken, doe
het dan in ieder geval zo nu en dan, dat is dan al een paar honderd
procent
meer dan nu.
Hans
Oelen
Palaver-trainingen