Overdenking voor een verkoper

PLAATJENAAM

Voor hoeveel van de verkoopresultaten die u boekt bent u bereid de volle verantwoordelijkheid op u te nemen?
Natuurlijk, voor de omzet die u maakt, de verkopen die u hebt gerealiseerd, neemt u vanzelfsprekend de volle verantwoordelijkheid, en terecht, want dat is uw persoonlijke verdienste.
Maar wie draagt eigenlijk de verantwoordelijkheid voor al die verkoopkansen die u zijn gepasseerd, de verkoopgesprekken die u heeft gevoerd en alle inspanningen die u heeft gedaan, die niet tot omzet hebben geleid? Wat, als u tot het inzicht komt, dat u voor de volle 100% verantwoordelijk bent voor alles in uw leven?



Okay, u bent niet verantwoordelijk voor de hoeveelheid vissen in de oceaan en de hoeveelheid sterren in de lucht. Ook bent u al helemaal niet verantwoordelijk voor wat anderen over u zeggen en denken. Maar wat, als alleen ú voor de volle 100% verantwoordelijk bent voor al úw eigen resultaten en ervaringen?

 

Een ervaring

Ik zat moe en voldaan in de auto en vertrok vanaf een trainingslocatie in Rotterdam.

Ik kwam aan bij de rondweg en deze stond helemaal vol door een nagenoeg stilstaande file ……..dit kon lang gaan duren.
Aansluitend op een thema wat we tijdens de training van die dag hadden besproken, kwam de gedachte in me op: ‘Wat in mij heeft deze op dit moment voor mij ongewenste situatie veroorzaakt?’

Een ronduit terechte vraag aan mezelf, want nogmaals, ik was moe van de intensieve dag en ik was de auto ingestapt met de gedachte: ‘Laat ik opschieten, want anders rijd ik zo de avondspits in!’
Deze ontdekking ontlokte een glimlach aan mijn gezicht, want het gaf me de inmiddels miljoenste bevestiging dat het voor mij zo werkt….Yess!!

Dit bracht me van het ene in het andere moment in een andere stemming, ik keek op en een automobilist in de eindeloze rij auto’s gaf me een teken om in te voegen…….!? Dank je wel!

 

Was dit nu toeval?

In mijn geval kan dat niet zo zijn, want ik geloof niet in toeval.

Waar ik daarentegen wél in geloof, is dat zaken je kunnen toe-vallen…..en zo ook nu.

Is het geen logische gedachte of zelfs overtuiging dat alles wat we persoonlijk ervaren op de één of andere manier door ons zelf wordt gecreëerd?
Ik geloof hierin, of sterker nog, ik ben hier van overtuigd.

Ik ben er van overtuigd dat wijzelf alle grote, kleine, onderscheidende, imposante, milde, plezierige, dramatische, waardevolle, noemenswaardige, geringe, vervelende en fantastische ervaringen helemaal zelf creëren.

 

Ik en niemand anders

Dit gebeurt door niemand anders!

Dus alles wat me goed van pas komt, maar ook alle shit die me in het geheel niet past. Voor alle ervaringen is er maar één verantwoordelijk, en dat is niemand anders dan IK. En in uw geval geldt, dat U dat bent…..niemand anders.

 

Nemen we die verantwoordelijkheid namelijk niet, dan maken we van onszelf automatisch een slachtoffer, en dat is een verkoper natuurlijk nooit, want die twee kwaliteiten gaan pertinent niet samen!   

Heeft u er wel eens aandacht aan besteed hoe het komt dat de meeste van onze dagen er zo hetzelfde uitzien? Kan het zijn dat dit wordt veroorzaakt doordat we eigenlijk elke dag hetzelfde denken en van daaruit hetzelfde doen, met daaruit voorkomend dezelfde ……...?

 

"Een uiting van krankzinnigheid:

hetzelfde steeds over doen en een ander resultaat verwachten."

Waak er voor in de valkuil te belanden dat u zichzelf gaat ervaren als een slachtoffer van de huidige economie, gevangen genomen en beperkt door het huidige angst denken binnen veel organisaties.

Ik zeg u dit omdat veel verkopers de neiging hebben om de schuld van hun eigen malaise altijd bij anderen neer te leggen, terwijl juist het mooie van verkoop is, dat juist ú als enige de doorslaggevende succesbepalende factor bent.

Dit creëert u door de manier waarop u over uzelf denkt en hoe u uzelf ziet.

 

Stapt u consequent ’s ochtend uw auto in met de gedachte of houding: ‘Nou, daar gaat ie weer, ben benieuwd of het vandaag wel een beetje wil vlotten?’, of ziet u uzelf als een geslaagd en succesvol verkoper, die inhoud geeft aan zijn missie, om waarde te bieden aan zijn klanten, dan hoef ik hier het verschil in resultaten niet te schetsen.

 

Wanneer u zich realiseert dat er altijd en in elke markt omzet wordt gemaakt en dat uw klanten graag met u in gesprek gaan door uw positieve en professionele houding en de altijd adequate oplossingen en mogelijkheden die u ze biedt, dan denkt u de gedachte die werkt!

 

Het gaat best goed

Los van wat onder andere de media ons wil laten geloven, de meeste bedrijven produceren en draaien nog steeds als voor vier maanden geleden. Ze hebben u en uw producten, diensten en oplossingen nog steeds nodig en dat zal in de meeste gevallen ook zo blijven……., mits u overvloedig, groot en in termen van succes blijft denken.
Dat is uw verantwoordelijkheid!!

 

Overtuiging en vertrouwen

Ik heb via via een autoverkoper leren kennen die geen ‘slechte’ tijden kent. Hij werkt bij een Mercedes dealer. Ik heb hier niet de intentie om reclame te maken, want het is niet mijn merk.
Zijn directe
showroomcollega’s lopen stuk voor stuk fors achter op budget, terwijl hij moeiteloos en zonder zorgen dagelijks zijn auto’s verkoopt.

“Ik heb inmiddels door de jaren heen de ervaring opgedaan, dat ik minstens per dag één auto verkoop! Ik heb daar vertrouwen in gekregen en ga dagelijks vanuit dat vertrouwen naar de zaak. Of het nu een bestaande relatie of een nieuwe klant is, ik verkoop elke dag een nieuwe auto!”

 

Kortom, in exact dezelfde branche, met exact hetzelfde product, dezelfde doelgroep en dezelfde regio, sterker nog, dezelfde showroom, is een duidelijke schifting te zien in succes en geen succes, met aan u ter overdenking hierbij de vraag:

Welke boodschap haalt u hier voor uzelf uit?

 

Hans Oelen

Palaver-trainingen