
Je zou jezelf kunnen afvragen of het in de verkoop nu echt steeds moeilijker wordt om jezelf en je bedrijf te vertegenwoordigen.
Wanneer je er echter open naar kijkt, zul je hoogstens kunnen vaststellen dat het niet echt moeilijker wordt, maar wel anders.
Laat ik eens een keer beginnen met iets grappigs:
De
eigenaar van een sportwinkel was hevig ontzet toen een andere sportwinkel
direct naast hem zijn deuren opende, met een groot bord boven de deur met de
tekst:
‘De
allerbeste’.
Toen
aan de andere kant ook een sportwinkel zijn deuren opende, met een nog groter bord boven de deur: ‘De allerlaagste prijzen’,
begon hij te koken van woede en onmacht.
Toen
kreeg hij een idee. Hij liet een bord maken wat groter was dan de borden van
zijn concurrenten met de tekst: ‘Hoofdingang’.
Dit
is niet alleen een grappige anekdote, maar tegelijkertijd bedoeld als
bevestiging, dat we in de verkoop altijd te maken zullen hebben met
concurrentie……..altijd en overal.
En
omdat we altijd met concurrentie te maken hebben, is het een gegeven, dat je
succes niet wordt bepaald door de hoeveelheid aan- en de vorm van de concurrentie,
maar door de mate en jouw vermogen om je ten opzichte van deze concurrentie bij
je doelgroep te onderscheiden.
De
manier waarop je dat kunt doen, is door een expert te worden op jouw vakgebied.
Zijn…..wat je wilt worden
Als
je wilt worden herkend als een expert op je vakgebied, dan is het een noodzaak
om je ook als zodanig te gedragen.
Wanneer
jij wilt worden ervaren en herkend als een expert op jouw vakgebied, dan is het
onvoldoende om alles te weten over je producten en je diensten, want het gaat
hier niet alleen over dat wat je weet en het kunnen beantwoorden van alle
vragen die worden gesteld, het gaat er ook met name om hoe jij je gedraagt.
Je
kennis en je gedrag dienen met elkaar in balans te zijn, want anders val je al
snel door de mand en ben je weer één van de velen.
Je
kent ze wel, verkopers die altijd en overal een mening of een oordeel over hebben,
de verkopers die de tijd van hun prospect verdoen door allereerst over allerlei
koetjes en kalfjes te praten en vervolgens breed uit gaan weiden over hun
producten en diensten. Ze vergeten te luisteren en gericht te zijn op hun
gesprekspartner……. en laten de ene na de andere verkooptechniek los, omdat ze
aan tafel zitten met maar één doel….hun doel!
Wie ben je en wat kom je doen?
Wie
ben je eigenlijk als verkoper, als expert en wat is je positie, wat is je
missie, wat is je doel?
Dit
zijn belangrijke vragen, want de antwoorden zijn bepalend voor je grondhouding,
je attitude, de manier waarop je denkt en jezelf manifesteert en dus overkomt
op de rest van de wereld, waaronder je prospects en je klanten.
Helpen
Als
succesvolle ondernemer, verkoper, accountmanager, consultant…… ben je expert,
en een expert doet niet meer en doet niet minder dan……helpen.
Klanten
hebben problemen en/of behoeften en willen deze adequaat en op kwaliteit opgelost
en/of ingevuld zien……en als expert ben jij de helper die dat kan.
Een
expert, een helper, kenmerkt zich in ieder geval op twee gebieden:
Een
expert is altijd gericht actief en heeft van zijn baan z’n vak gemaakt.
Een
expert is altijd bezig met innovatie en onderscheidendheid op z’n vakgebied en
zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Een
expert onderhoud face to face contacten met zijn klanten en schrijft informatieve
nieuwsbrieven, om daarmee uiteindelijk met één druk op de verzendknop zoveel
mogelijk mensen te bereiken binnen zijn doelgroep.
Ook
vindt een expert een plek binnen de mogelijkheden van het internet, door actief
te zijn op de voor zijn doelgroep belangrijkste portals en sociale
netwerksites, want hier zitten ook zijn klanten, prospects en mensen die hem
daar naartoe kunnen verwijzen.
Kortom,
als je wilt worden herkend als een expert, gedraag je dan als een expert!
Hans
Oelen
Palaver-trainingen