
In
Marketing geldt:
Klant
= Aantal prospects x
Invloed
In
antwoord op de vraag van veel professionals en
eigenaren van MKB bedrijven, hoe ze nu het beste hun bedrijf, product
en/of
diensten onder de aandacht van hun doelgroep kunnen brengen om zo het
genereren
van orders en opdrachten te stimuleren,kan de volgende marketing
formule van
dienst zijn:
Het aantal klanten (K) die je scoort, is afhankelijk van het aantal prospects (P) die je benadert en die weet te beïnvloeden/raken (I) met je boodschap.
Om
je verkoop te stimuleren, is het nodig om óf meer
prospects te benaderen óf de invloed van je benadering te
versterken.
Hier
zijn drie voorbeelden:
Een
reclameboodschap op een landelijke radiozender
bereikt waarschijnlijke miljoenen luisteraars (P), maar de invloed (I)
van de
boodschap is vaak gering.
Door nu de radio reclameboodschap te vervangen door een toelichting in
een
talkshow op tv, zul je in veel gevallen hetzelfde aantal
prospects
bereiken, maar door de verhoogde invloed van het visuele in combinatie
met een
persoonlijke toelichting, is je invloed en daarmee tevens je kans op
orders,
bestellingen en opdrachten aanmerkelijk groter.
Presentatie
Met
een toespraak of een presentatie bij bijvoorbeeld
een businessclub, bereik je rechtstreeks alle 100 aanwezigen.
Je
succes wordt hier echter niet primair bepaald door
de hoeveelheid prospects, maar meer door de invloed die je met je
presentatie
uitdraagt.
Mailing
Stel,
je verstuurt met een mailing 1000 brochures en
haalt hiermee 6 nieuwe klanten binnen, dan is de (I) invloed van deze
mailing
.006 en is de marketingformule wederom K = P x I , vertaald
in 6 Klanten
= 1000 aantal prospects x .006 invloed.
Je
kunt groei in omzet genereren door het vergroten
van het aantal prospects wat je benadert en/of door het vergroten van
de
invloed die je op hen uitoefent.
Sommigen
zullen er voor kiezen om meer mensen /
prospects te willen bereiken, door mailingen of door acties op het
internet
bijvoorbeeld, terwijl anderen er de voorkeur aan geven om persoonlijk
contact
te hebben, door middel van een presentatie of een netwerk bijeenkomst.
Welke
methode je ook maar kiest, ze kunnen allemaal
werken, want de formule blijft altijd hetzelfde, K = (P) x (I).
Hans
Oelen
Palaver-trainingen