
Steeds vaker lees en hoor je berichten over de tanende kwaliteit van het middenmanagement en alle consequenties die dit heeft op het gebied van bedrijfsvoering, groeiende ontevredenheid, toename ziekteverzuim, niet gerealiseerde doelstellingen en zelfs bedrijfsongevallen.
Reden genoeg om in dit artikel eens met elkaars van gedachten te wisselen over oorzaken en oplossingen.
Wat
ik met
grote regelmaat als bedrijfsadviseur, trainer / coach tegenkom en met
krommende
tenen ervaar zijn:
*
Toename
van ruw en ongenuanceerd taalgebruik
*
Leidinggevende
die zich manifesteren als - de baas -
*
Onder
druk moeten werken van medewerkers onder het mom:
“Als je dit niet binnen deze tijd kunt realiseren, dan zit de
verkeerde
persoon op jouw stoel!”
“Hoe ver ben je / moet dit nu echt allemaal zo lang
duren?”
*
Het zichzelf emotioneel verliezen en anderen de schuld geven van alles
wat
fout gaat
Updaten
Deze
leidinggevenden nemen niet de tijd zichzelf qua kennis te updaten!
Advies
of
hulp vragen wordt door hun ervaren als persoonlijke zwakte.
Ze
vallen
vaak in de valkuil van het doen, in plaats van het voorbereiden,
inlezen en het
overdenken van zaken.
Ze
belichamen een cultuur die zich laat kennen als:
"Ik
neem de besluiten en jij voert ze uit!"
"Ben
je
het hier niet mee eens bent, dan kun je vertrekken".
Het
lastige
in het hervormen van deze leidinggevenden is dat wanneer je ze
confronteert met
hun gedrag en de gevolgen die dit heeft voor henzelf en met name voor
hun
medewerkers, dan zie je ze vaak schrikken en abrupt overstappen op
ander dus
meer gewenst leidersgedrag.
Werkdruk
Dit
lijkt
een succesvolle aanpak, ware het niet dat wanneer je drie weken later
terugkomt
om te kijken hoe deze verandering zich verder heeft doorgezet, dan merk
je dat
het oude gedrag alweer terug is op de plaats waar het was.
De
reden
waarom dit zo vaak en binnen zoveel bedrijven speelt, is dat
menig
directeur / manager zich in het geheel niet bewust is van de steeds
toenemende
hogere werkdruk waar leidinggevenden dagelijks voor staan en
de steeds
hogere eisen die worden gesteld. De leidinggevenden die ooit
het ene na
het andere succes behaalden, konden dit er nog wel even bij doen, dat
ook nog
wel even ………….allemaal
zaken die op zichzelf weinig voorstellen, maar bij
elkaar de inhoud van een complete werkweek kunnen bevatten.
De
ene
reorganisatie volgt vervolgens de andere op, managementfuncties worden
er
tussenuit gesneden, ondanks het feit dat de werkzaamheden
wél blijven
bestaan. Uiteindelijk worden die “naar beneden"
gedelegeerd onder
het mom, “dat kan jij er nog wel bijhebben”.
High
potentials
Het
middenmanagement is daarmee geworden tot een groep, die ooit behoorde
tot de high
potentials en nu volledig gestript is tot het niveau van
potentiële burnouts.
Vanuit
die
positie is het gedrag wat men vertoont te verklaren en in plaats van er
tegen
te ageren, zou je er bijna begrip voor op moeten brengen, echter,
dat is
natuurlijk ook weer niet verstandig, want de betreffende
leidinggevenden dragen
hierin natuurlijk ook zélf een heel grote
verantwoordelijkheid.
Het
tijdig
aangeven van hun te hoge werkdruk en het gevoel het bijna niet meer te
kunnen
trekken, is vaak onbekend voor de bedrijfsleiding, want het gevoel
‘dat zou me
mijn baan kunnen kosten, wanneer ik het bereiken van mijn grenzen en
mogelijkheden aangeef’’, is leidend.
Waar
ligt nu
de basis oorzaak? Deze vraag wordt me ingegeven door een andere vraag,
namelijk, hoe kan het dat de directie / management vaak totaal geen
weet heeft
van wat er speelt op de werkvloer?
Actie
Misschien
kunnen de volgende acties, geadresseerd aan de bedrijfsleiding, meer
lucht
geven:
*
Start een intern onderzoek naar de hoogte van de dagelijkse werkdruk
*
Ga in gesprek met uw leidinggevenden en informeer naar hun
werkbeleving en het plezier wat ze er in
hebben.
Let wel, dat het een voorwaarde voor eerlijke antwoorden is, dat u zult
moeten kunnen garanderen, dat de niet graag gehoorde
antwoorden
geen nadelige consequenties hebben voor uw gesprekspartners.
Stel u
in dit gesprek ook uiterst kwetsbaar op, want als u dit niet
doet, wilt
of
kunt, dan mag u dat ook niet verwachten van uw leidinggevende.
Maak uw leidinggevende duidelijk dat u hem waardeert en hem/haar
binnen het bedrijf en binnen de functie wilt behouden.
*
Kies er voor uw leidinggevenden up to date te houden in de kennis,
inzichten en vaardigheden die absoluut noodzakelijk
zijn om de
functie
uit te kunnen oefenen, het beste uit zichzelf te halen, het
allerbeste
uit
hun mensen te halen en daarmee het rendement van uw
organisatie te
optimaliseren.
*
Tenslotte, wees open en eerlijk in de wijze waarop u het gekozen beleid
de organisatie in brengt.
Verantwoordelijkheid
En
voor u, geachte
leidinggevende, wanneer uw directie, door wat voor oorzaak of
omstandigheid dan
ook, meer van u en uw medewerkers verlangd met minder, en u
kunt dat onder
geen enkele voorwaarde klaren, speel dan open kaart en maak dit
bespreekbaar. U
bent tenslotte verantwoordelijk voor uzelf, maar met name ook voor uw
medewerkers en hun werkbeleving en welzijn.
Hans
Oelen
Palaver-trainingen