
Veel managers zien zichzelf graag als peoplemanager, maar hun medewerkers zien dat vaak heel anders. Binnen de muren van veel organisaties waart veel leidingleed rond, wat vaak weer als consequentie heeft dat er tevens sprake is van veel medewerkerleed.
Veel managers denken dat ze betrokken en bevlogen leiders zijn, terwijl hun medewerkers aangeven, daar nauwelijks iets van te merken.
Er
gaapt soms een groot gat tussen ambitieuze managers
en vertwijfelde medewerkers die ze op hun carrièrepad
teleurgesteld en soms
zelfs beschadigd achterlaten.
Leiderschap
is een veelgebruikte term met vele
vertalingen die telkens weer uitnodigt tot een overdenken: Hoe kijk ik
daar nu
zelf naar?
* Is
leiderschap een competentie?
* Is
leiderschap alleen voorbehouden aan leidinggevenden en managers?
* Dient
leiderschap hogere doelen, geeft het betekenis aan je werk?
De
visie die wij als Palaver belichamen en uitdragen,
is dat wij medewerkers zien en benaderen als ondernemers, ondernemers
die
kunnen ondernemen met zichzelf, hun kennis, talenten en vaardigheden,
binnen de
structuur van de organisatie.
De
manager zien wij als ‘medewerker van de
medewerker’. Hij is ondersteunend en voorwaardenscheppend
vanuit het weten, dat
hij pas succesvol zal zijn, wanneer zijn medewerkers dat zijn.
Medewerkers
willen weten wat de zin is van hun werk.
Ze doen hun werk en taken niet meer alleen om brood op de plank te
hebben, het
moet ergens voor staan!
Trots zijn op je werk, trots zijn op wat je doet, geïnspireerd
worden en
vrijuit kunnen werken met je kennis en talenten. Persoonlijk groeien,
ontwikkelen, allemaal zaken die bijdragen aan zingeving. En andersom,
als
leider de unieke talenten van je mensen kunnen scannen, om ze te kunnen
inspireren en ze naar een hoger doel te helpen.
Wat voor leider wil ik zijn?
Wat voor leider heeft mijn organisatie nodig?
Wat voor leider hebben mijn medewerkers nodig?
Door wat voor leider willen mijn mensen geleid worden
Hoe
kan ik mijn mensen helpen het beste uit zichzelf
te halen en aan welke essentiële zaken moet ik als persoon
voldoen om dat
überhaupt te kunnen?
Ik hoop dat ik je kan stimuleren om zelf tot een eigen invulling te
komen.
Leidinggeven
is veel meer dan kennis, inzicht,
techniek en theorie.
Echte leiders hebben persoonlijkheid, bezieling, waarden en idealen.
Naast
werk spelen veel meer aspecten, zoals
relaties, emoties, idealen en verantwoordelijkheden een rol in de wijze
waarop
men werk en leven als zinvol ervaart.
Goed
functioneren en de gewenste resultaten bereiken
doe je samen. De taak van de leidinggevende is dit
‘samen’ mogelijk te maken,
gestalte te geven, te fasciliteren.
Leiderschap
betekent daarom vooral,
verantwoordelijkheid nemen en er zeker van te zijn dat je in de
primaire
behoeften van je medewerkers voldoende voorziet.
‘De
omgeving gebruiken als de spiegel van je eigen
functioneren’
Medewerkers
helpen in hun persoonlijke en functionele
groei en dit ook daadwerkelijk zien plaatsvinden, is de terugkoppeling
op bovenstaande
stelling.
Worden
mijn medewerkers effectiever, sterker,
gezonder, wijzer, vrijer en zelfstandiger door de wijze waarop ik
inhoud geef
aan mijn verantwoordelijkheid, is daarom een vraag die de constante
aandacht
van een leider dient te hebben, zoals het kompas de continue aandacht
heeft van
een zeeman.
Waar
gaan we
van uit?
Mensen
zijn in basis zichzelf, uniek, specifiek,
totaal, heel (holistisch*), multi-dimensionaal en mogen of kunnen nooit
herleid
en beperkt worden tot bijvoorbeeld hun beroepsmatig functioneren.
Mensen
hebben een wezenlijke behoefte aan waarde en
betekenis van henzelf en van hun leven. Het zijn gemeenschapswezens die
onder
normale omstandigheden niet goed zonder anderen kunnen, in een
wederkerige
verhouding van 'er voor elkaar zijn'.
Daarom
is het een belangrijke verantwoordelijkheid
voor leiders om hun medewerkers te helpen en bij te staan in
hun groei
naar hun unieke persoonlijkheid.
Het vanuit een houding van dienstbaarheid mensen helpen waarde te geven
en te
beleven aan hun leven als geheel en, meer specifiek, aan hun werk en
functie in
het bijzonder. Oog te hebben voor de totale mens en niet alleen voor de
directe, functionele aspecten en altijd uitgaan van de intrinsieke
waarde van
de ander.
Oog
hebben voor de waarde van mensen, hun individualiteit
en authenticiteit, hun behoefte aan zelfreflectie en bewegingsvrijheid,
hun
vermogen tot creativiteit en het zich met hart en ziel kunnen inzetten
voor de
organisatie, collega’s en klanten, is waar het feitelijk om
draait.
In
het verlengde daarvan de afdeling en de organisatie
niet langer te zien als een overlevingsmechanisme dat continu moet
inspelen op
kansen en bedreigingen in de omgeving, maar als een organisme dat
medeverantwoordelijkheid kan nemen voor die omgeving. Bij het klassieke
beeld
van organiseren paste het begrip management, bij het nieuwe past het
begrip
leiderschap.
Persoonlijke
ontwikkeling
Persoonlijke ontwikkeling is de manier waarop ieder mens
zich inzet om
zijn levensdoel te realiseren en de weg ernaartoe te ontdekken. Het
doel zelf
en het pad ernaartoe is voor ieder mens verschillend. De weg en het
doel worden
bepaald door het maken van keuzes en het dragen van de volle
verantwoordelijkheid voor de consequenties ervan.
Wat leiders nastreven is het helpen openen en toegankelijk maken van
het
potentieel waarover ieder mens beschikt. Dit doen ze door medewerkers
te
ondersteunen bij het loslaten van hun belemmerende overtuigingen, bij
het
vinden van de moed om hun diepste verlangens te volgen en bij het
ontwikkelen
van hun oordeelsvermogen om de juiste keuzes te kunnen maken.
Om
anderen en/of een organisatie te kunnen begeleiden
in het ontwikkelingsproces beschik je idealiter over persoonlijk
leiderschap.
Dat maakt namelijk dat je de ander net een stapje voor bent. Niet
persé of
alleen in kennis of werkervaring, maar vooral met betrekking tot het
inzicht in
het levensproces. Weet hebben van de pieken en de dalen en hier niet
meer van
uit balans raken, maar juist in staat zijn verrassende oplossingen te
verzinnen.
In onze visie kom je pas tot leiderschapwasdom en kun je pas leiding
geven aan
anderen, wanneer je hebt geleerd leiding te geven aan jezelf.
Leiding
geven aan jezelf begint bij het besluit, verantwoordelijkheid
te nemen
voor je eigen persoonlijke ontwikkeling.
Belangrijke
leiderschapskenmerken
Een
leider werkt voortdurend aan zijn eigen
persoonlijke ontwikkeling en stimuleert ook zijn medewerkers daartoe.
Hiervoor is het van belang om een drietal bijzondere kwaliteiten te
ontwikkelen, waarmee hij voortdurend zoekt naar dat
wat op elk moment
ècht belangrijk is voor verdere ontwikkeling van mens en
organisatie als
geheel.
Sensor
-
Praten
met … en gerichte aandacht op basis van oprechte
interesse.
-
Zien
en kijken………..mensen observeren,
waarnemen en mensen lezen.
-
Luisteren
en horen……alles wat wel en niet wordt gezegd is
van belang.
-
Voelen
en empatisch zijn……mensen erkennen in
hun persoonlijkheid
-
Doorgronden………situaties
bespreken in en vanuit hun totaliteit Praetor
-
Medewerkers
open en transparant voorzien van optimale informatie Consul
-
Nadenken
over ondernemerschap vanuit het thema: Hoe
kunnen we dat wat we vandaag doen, morgen nog
beter doen?
-
Visie
vormen
- Sparren
-
Meedenken
-
Waarderen
-
Relaties
bouwen
-
Aandacht
houden voor de harmonieuze relatie tussen: mens,
organisatie en maatschappij.
Het
hoogste doel:
Zich
ontplooiende medewerkers
Bouwen
aan gemeenschap
Wat
moet je als
leider ZIJN:
Jim Autry, oud ondernemer, presentator en schrijver van meerdere boeken
over
leiderschap, benoemt de volgende vijf manieren van ZIJN die volgens hem
kenmerkend zijn voor een leider:
Authentiek
zijn
Kwetsbaar
zijn
Ontvankelijk
zijn
Aanwezig
zijn
Nuttig
zijn
Misschien
is uitstraling nog wel het sterkst, maar
tevens het meest ongrijpbare aspect. Charisma valt namelijk niet te
meten, maar
is wel voelbaar en herkenbaar.
Die
uitstraling komt van binnenuit, het komt voort uit
de eigenheid, uit innerlijke kracht en authenticiteit. Maar alleen
charisma is
natuurlijk niet voldoende. Meer praktisch en duidelijker aanwijsbaar
zijn zaken
als: lange termijndenken, heldere beslissingen kunnen nemen, motiveren,
(controle) loslaten, innovatief handelen, winwin-denken, delegeren,
luisteren
en oog hebben voor menselijke waardigheid. Iemand die beschikt
en uiting
kan geven aan een innerlijke balans tussen
‘mannelijk’ en
‘vrouwelijke’’ eigenschappen.
Hans
Oelen