
Statements
met betrekking
tot leiderschap
Leiderschap
gaat niet over controle over mensen, maar
over de zorg voor mensen. Een hulpmiddel zijn voor mensen, ze
ondersteunen en
voorwaarden te scheppen waarmee de ander de gelegenheid krijgt
zijn/haar eigen
levensverhaal te schrijven.
Leiderschap
is vooral niet de baas zijn, maar er zijn
voor mensen en samen met hen een
gemeenschap opbouwen binnen het werk.
Leiderschap
is nadrukkelijk een keus en geen positie. Het nodigt niet uit
tot territoriumdrift, maar het
vraagt om het loslaten van je ego en het naar boven brengen van je
beste authentieke zelf.
Leiderschap
is ook geen peptalk, maar het creëren van
een inspirerende en motiverende omgeving waar mensen met optimaal
gebruik van
hun unieke persoonlijke talenten goed hun werk kunnen doen, betekenis
en zingeving
kunnen geven aan hun werk en hun spirit naar het werk kunnen brengen.
Leiderschap
Leiderschap
is, net als het leven zelf, vooral een
kwestie van aandacht en liefde.
· Deze vorm van leiderschap
werkt in elke organisatie.
· Het is met nadruk niet soft.
· Het werkt, maar het is niet
de gemakkelijkste weg.
De
basis van leiderschap is
karakter en visie
Groei,
zelfmanagement en werk zijn de pijlers voor
leiderschap. Het gaat om het ZIJN, je karakter, wie je bent als mens.
Dat kan
zich alleen manifesteren in je gedrag.
Zijn
en gedrag zijn dus de grondvesten van succesvol
leiderschap.
Kenmerken
van een leider:
Hij
is authentiek.
Dit betekent allereerst dat hij zichzelf moet leren kennen voordat hij
zichzelf
kan zijn. Authenticiteit komt namelijk uit je diepste, waarste zelf en
vereist
diepgaand onderzoek vanuit de vraag: Wie ben ik?
Hij
stelt zichzelf
kwetsbaar op.
Dit betekent dat hij eerlijk en open is over zijn twijfels, zijn
angsten en
bedenkingen over iets of iemand en dat hij zijn fouten openlijk
toegeeft, met
name tegenover zijn medewerkers.
Het
paradoxale is dat hier veel moed voor nodig is,
omdat hij zijn oude opvatting over controle los moet kunnen laten. Hij
moet
voorgoed afstand willen kunnen doen van de illusie, dat hij grip heeft
op de
zaken. Iedereen in deze Westerse prestatiemaatschappij wordt
geconditioneerd om
niet kwetsbaar en niet authentiek te zijn.
Kwetsbaarheid
heeft een dimensie van inlevingsvermogen,
de vaardigheid om zichzelf in een ander te verplaatsen en de wereld
vanuit het
perspectief van de ander te bekijken.
Hij
is ontvankelijk.
Hij neemt niet zonder meer andermans ideeën, zonder kritische
analyse, aan,
maar aanvaardt ze wel als waardevol om te bespreken.
Hij richt zich altijd op het idee en niet op degene die het oppert.
Hij
is aanwezig.
Hij richt zich op het hier en nu en is op elk moment volledig
beschikbaar voor
zichzelf en anderen. Hij integreert al zijn waarden in alles wat hij
doet.
Hij
is nuttig.
Hij is nuttig omdat hij dienstbaar is aan anderen. Een primaire functie
van een
leider, is dat hij ervoor zorgt dat zijn mensen de middelen hebben om
optimaal
hun werk te doen.
Visie
De
drie aspecten van visie
De visie van een organisatie of afdeling dient te worden gezien als
iets waarin
drie verwante, maar afzonderlijke aspecten samenvloeien, namelijk het
doel, de
missie en de waarden.
Het
doel:
Het doel is altijd het antwoord op de vraag:
"Waarom
ben ik hier?"
Voor
de beeldvorming, winst maken kan nooit een doel
zijn, het is een manier om het doel te realiseren. Het antwoord op de
vraag
moet altijd zo geformuleerd zijn, dat het je helpt je eigen
betrokkenheid te
definiëren en je eigen betekenis op één
lijn te krijgen met de betekenis van de
organisatie waarvoor je werkt.
Missie:
Dit
wordt duidelijk wanneer het antwoord op de vraag
wordt gegeven:
"Wat
doen we om onze betekenis te
realiseren?"
De
missie kan om allerlei redenen veranderen, maar de
betekenis verandert zelden of nooit.
De
waarden:
Waarden zijn het antwoord op de vraag:
"Hoe
verhouden we ons tot elkaar, terwijl we onze
missie uitvoeren, om ons doel te verwezenlijken?"
De
waarden binnen de organisatie komen voort uit de
mensen, maar in eerste instantie is het de verantwoordelijkheid van de
leider,
om de ontwikkeling van waarden te leiden tot een gedragskader dat
gunstig is
voor de organisatie en haar mensen.
Een leider onderzoekt daarom zijn waarden door zich af te vragen:
"Ik
wil werken in een organisatie die waarde
hecht aan ....
en met mensen die waarden hechten aan ...."
Drie
aspecten van visie
De
drie aspecten van visie, doel, missie en waarden
gelden voor de organisatie, maar ook voor je persoonlijke visie.
Een leider vormt dus ook zijn persoonlijke visie door antwoorden te
vinden op
de vragen:
1.
"Wat is mijn betekenis op deze wereld, in dit leven, in dit beroep, in
deze baan?"
2.
"Wat moet ik doen om mijn huidige missie uit te voeren, om mijn
betekenis te verwezenlijken?"
3.
"Hoe wil ik zijn, hoe wil ik me gedragen, hoe wil ik mijn waarden
uitdragen tegenover anderen terwijl ik mijn missie uitvoer om mijn
betekenis te
verwezenlijken?"
Wanneer
je als leider dit concept van visie beheerst,
dan kun je anderen/medewerkers helpen hun persoonlijke visie te
ontwikkelen.
De mate waarin je persoonlijke visie samenvloeit en op
één lijn komt met de
visie van de gemeente Aalten, is een cruciale factor van succes.
Hans
Oelen
Palaver-trainingen