
Zelfmanagement,
je persoonlijke verzorging, je eerste indruk, maar met name ook je scherpte en
je stemming, zijn vanzelfsprekend zaken die optimaal dienen te zijn wanneer je
bij een prospect of een klant naar binnen stapt.
Ik noem dat het managen van jezelf.
Eén
van de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden in het verkopersbestaan.
De
vraag waar dit artikel over gaat maakt hier een allesbepalend onderdeel van
uit!
Wat zijn jouw eerste gedachten?
Wat
zijn doorgaans de eerste gedachten die als vanzelf in je opkomen wanneer je
iemand anders tegenkomt?
Mensen met een sterke interne drang om te nemen, denken dan vaak:
Wat
kan hij/zij voor mij betekenen?
Mensen
met een sterke drang tot kritiek hebben als eerste gedachte:
Wat
kan ik aan negatiefs ontdekken aan deze persoon?
Ook zijn er mensen die zich afvragen of ze zich comfortabel voelen in de
aanwezigheid van deze persoon:
Vind
ik deze man/vrouw aardig en/of respecteer ik deze persoon?
Onzekere mensen richten hun aandacht direct op de vraag:
Wat
zou die persoon van me denken?
Bij welke groep mensen je tot nu toe ook behoort, mag ik je aandacht eens
vragen voor een andere gedachte?
Laat vanaf nu je eerste gedachte eens zijn:
Wat
kan ik betekenen voor deze persoon?
Op
deze manier zul je elke ontmoeting met een ander gaan ervaren en beleven als
een mogelijkheid om te geven en te helpen.
Het is relatief eenvoudig om je grondhouding te veranderen met het telkens
jezelf voorhouden van deze vraag.
Leer
jezelf daarom aan om hier je gewoonte van te maken, door elke keer wanneer je
iemand tegenkomt, jezelf de vraag te stellen:
Wat
kan ik betekenen voor deze persoon?
Herhalen
Stop
nu even een paar minuten met lezen en herhaal alleen dat zinnetje maar eens een
paar keer, om je de nieuwe gedachte eigen te maken:
Wat kan ik betekenen voor deze persoon?
Denk
hierbij allereerst aan mensen die je al kent en begin dan met de mensen die je
aardig vindt. Vervolgens ga je met je aandacht naar die mensen bij wie je een
neutraal gevoel hebt en sluit tot slot af met de mensen met wie het contact
niet altijd even makkelijk verloopt.
Herken
je het patroon bij jezelf van het snel oordelen over anderen, het snel je
(negatieve) mening klaar hebben over anderen, het altijd kritiek hebben op
anderen na een feest of een etentje?
De
basisgedachte die ons drijft ligt vaak in de richting van: “Wat kan ik aan
negatiefs ontdekken aan die ander” en “wat vind ik anders (= fout) aan die
ander?”
Dat wat je zoekt zul je vinden………….
En
dat klopt als een bus, want je vindt de fouten, de misstappen, de foute
aannames, de vastlopers en de grenzen en uiteindelijk zie je alleen nog maar
wat negatief is.
En
wanneer je wilt weten wat je dat feitelijk heeft opgeleverd, dan zal dat met
zekerheid niet meer zijn dan situaties van frustratie, sombere stemming,
boosheid, geïrriteerdheid, terughoudendheid, ziekte en cynisme….. kortom
allemaal gevoelens die je als verkoper niet bekrachtigen!
In
z’n algemeenheid kijken wij vaak neer op anderen, met als onbewuste intentie,
er voor onszelf een sterker zelfbeeld van te krijgen........... het tegendeel
blijkt echter de ontnuchterende realiteit.
Wat je uitstraalt, krijg je versterkt weer terug.
Dàt
bleek de grootste waarheid.
Anderen
voelen en ervaren deze negatieve energie automatisch en dat levert je ook weer automatisch
reacties op van anderen die je niet bepaald passen.
Waneer je vervolgens het patroon bewust gaat doorbreken door te beginnen met de
vraagstelling:
Wat kan ik doen voor die persoon?
is
vaak je eerste ingeving:
"Waarom
moet ik eerst aan anderen denken, want zij denken echt niet na wat ze voor mij
kunnen betekenen!?”
Realiseer je daarom dat je niets hebt te verliezen en kijk eens wat het je
oplevert.
In
het begin zal je interne stem grondig tegensputteren, met weerspiegelingen als:
“Wie probeer je hier nou te belazeren”…….dit ben jij niet en zo ben je
niet!? Maar ga door en houdt vol.
Een paar dagen later.......mijn eigen ervaring:
…….
een paar dagen later begon ik een verandering te ontdekken in de manier waarop
ik naar anderen keek en waarop anderen mij aanspraken en aankeken.
Onvoorstelbaar,
hoe je de wereld kunt veranderen door eerst iets aan jezelf te doen.
Ik
voelde me steeds meer ontspannen en kreeg de energie voor twee en ging steeds
meer ondernemen.
Door
je dit nu van harte voor te houden en aan te bevelen en andere ervaringen je
werk en leven in te brengen, heb ik met dit artikel beantwoord aan mijn eerder
gestelde vraag:
“Wat kan ik voor jou betekenen?”
Hans Oelen
Succescoach
Palaver-trainingen