
Het
als leidinggevende bezitten van het vermogen om je eigen overtuiging
zodanig
in te zetten, dat je hiermee een positieve boost kunt geven op de
kwaliteit van
je mensen, is, als het over management en leidinggeven gaat, het
verschil wat
het verschil maakt.
Ik ken een man die in staat was om nagenoeg alles wat hij deed of ondernam, te laten eindigen in een fiasco. Zelfs toen hij aangenomen werd voor een nieuwe baan, werd hij binnen twee weken bijna de tent uitgepest door zijn collega’s, omdat hij werkelijk alles verkeerd deed.
Leiderschap
Zijn
leidinggevende echter was een zeer welbespraakt mens en wist zijn
mensen altijd te motiveren, door ze te overtuigen van hun kwaliteiten
en unieke
mogelijkheden.
In
dit geval ging hij ook zo te werk en de houding van de medewerker zag
je
met de dag veranderen.
Natuurlijk,
zeker in het begin bleef de medewerker zijn dagelijkse fouten
maken, maar de leidinggevende reageerde daar uiterst koel en kalmpjes
op met:
“Het is goed, we maken allemaal onze fouten. Ik weet zeker
dat je van elke fout
leert en er steeds meer ervaren door wordt. In ieder geval, deze fout
zul je
nooit meer maken!”
Zelfvertrouwen
De
werking die deze houding en aanpak van de leidinggevende had op deze
specifieke medewerker, was dat het zijn ego versterkte en dat het een
zeer waardevolle
investering was op het zelfvertrouwen van deze medewerker.
Elke
keer wanneer de medewerker iets goeds deed, hoe groot of klein de
actie ook maar was, reageerde de leidinggevende met woorden in de
strekking
van: “Fantastisch man, dat heb je goed gedaan! Je begint de
zaken elke dag
beter in de hand te krijgen”.
Kwaliteiten,
talenten en vaardigheden
De
leidinggevende dichtte zijn medewerker zelfs zo nu en dan goede
kwaliteiten,
talenten en vaardigheden toe, die er in werkelijkheid echter nog niet
waren.
Louter
en alleen omdat de leidinggevende in zijn houding en gedrag al
verwachtte dat de medewerker tot bepaalde zaken in staat was en hem
kwaliteiten
toedichtte die hij in werkelijkheid nog niet bezat, werd de medewerker
in al
zijn activiteiten en taken steeds beter en succesvoller.
Waarom?…….hoe
dit kan?………
Verwachtingen
Wanneer
jij kwaliteiten en talenten toedicht aan en verwacht van iemand,
dan zal die persoon, vanuit het respect wat hij heeft voor jou (lees
dit ook
als: mits hij respect heeft voor jou) vrijwillig en onbewust, handelen,
om op
die manier te voldoen aan jouw verwachtingen (van hem).
Ik
wens je veel medewerkerrespect.
Hans
Oelen
Palaver-trainingen