
Het is allemaal begonnen met de manier waarop er op mijn school werd gekeken naar de gemaakte proefwerken.
Bij het terugkrijgen van mijn proefwerk, was ik alleen maar gericht op de rode aantekeningen die op het blaadje waren geschreven, want alles wat ROOD was, was FOUT.
Heb jij ooit een proefwerk teruggekregen waarop stond geschreven hoeveel GOEDE antwoorden je had opgeschreven?
Ik
hoor het mijn leraar nog letterlijk zeggen:
“Hans,
zes fout, niet gek gedaan!”
De
reden dat ik hierover schrijf, is dat deze manier van denken en kijken
en die
zelfs de kinderen anno 2010 nog van school meekrijgen, ons
“helpt” om onze
aandacht te richten op het slechte, het niet positieve, het negatieve,
het niet
goede, het niet gewenste.
We
gaan hierin zelfs zo ver, dat wanneer iets goed is gegaan, we dit
negatief
neigen te belonen: “Dat ging niet verkeerd” of
“da’s niet zo gek!”
We
leren hiermee onbewust onze fouten en misstappen bij elkaar op te
tellen en
onze successen over het hoofd te zien.
Programmering
Ik
heb mensen begeleid, die niet eens in staat waren om ook maar
één ding op te noemen
die ze goed vonden van en aan zichzelf.
Dat
is toch tragisch?
Nee,
niet tragisch, het is in en in triest!
Deze programmering is onderdeel geworden van de cultuur waarin we
leven, want
veel ouders zijn op dezelfde wijze geprogrammeerd en zo geven we deze
manier
van denken over van generatie op generatie.
“Waar
we onze aandacht op richten,
wordt alleen maar groter”
-
Ralph Waldo Emerson -
Ik loop met regelmaat samen met mijn vrouw door de binnenstad van onze
woonplaats en ik geniet daar van.
Niet om van winkel naar winkel te gaan en te kijken wat er allemaal
wordt
aangeboden, maar alleen omdat ik het heerlijk vind om naar mensen te
kijken.
De manier waarop ze lopen, de manier waarop ze staan, hoe ze kijken,
hoe ze
praten, de woorden die ze gebruiken en met name wat ze uitstralen.
Onaangeroerde
krachten
Natuurlijk,
het is een interpretatie van momenten, maar wat kom ik dan toch weinig
jonge
mensen tegen die kracht, power en zelfvertrouwen uitstralen in hun
houding, de
manier waarop ze staan, lopen, kijken…..etc.
De
gedachte beroert me dan tegelijkertijd, wat graag ik met die vele jonge
mensen,
onze volgende generatie, een paar keer een wandeling zou willen maken
om ze
bewust te laten worden van de onaangeroerde krachten die in ieder mens
schuilgaan en ze vervolgens te helpen om dát te realiseren,
maar ja…….misschien
willen ze dat helemaal niet, omdat ze dat natuurlijk ook niet hoeven te
willen.
Ik
zou ze graag willen leren hoe eenvoudig en plezierig het is om
zelfvertrouwen
te hebben, tevreden en gelukkig te zijn met zichzelf, mogelijkheden en
persoonlijke kansen te zien, makkelijk contacten te kunnen leggen en
zichzelf
te presenteren, hun mening te kunnen uiten en al wat niet meer zij.
Kansen
en mogelijkheden
Ik
vraag me ook vaak af hoe de volgende generatie met zichzelf en hun
omgeving zou
omgaan, wanneer we er als ouders en leerkrachten voor zouden kiezen om
het
anders te gaan doen?
Door ons niet alleen maar te richten op het aanbieden kennis en
cognitieve
aspecten, maar met name de kinderen te leren kijken naar het goede, het
positieve, het mogelijke.
Wat
zou er gebeuren wanneer we er als ouders een cultuurgewoonte van maken,
om
tijdens het naar bed brengen en direct na het verhaaltje voorlezen, aan
onze
kinderen te vragen en daarmee hun aandacht te leren richten op:
Wat
vond jij allemaal leuk vandaag?
Wat
maakte jou blij vandaag?
Positief
beïnvloeden
Wat
zouden we in de ontwikkeling van onze kinderen positief kunnen
beïnvloeden
wanneer we ook de leerkrachten van alle scholen zouden kunnen bewegen
om aan
het eind van elke schooldag dergelijke vragen te stellen?
We creëren daarmee een cultuur waarin we zowel kinderen, maar
ook ouders en
leerkrachten leren te kijken naar mogelijkheden, naar groei, naar
gelukkig zijn
en met name een fundament neer te leggen voor het ontwikkelen van
zelfvertrouwen.
En
wat te doen met iedereen die nu niet meer op school zit en die niet
meer met
een verhaaltje naar bed wordt gebracht?
Jij kunt hetzelfde doen, door er een gewoonte van te maken, aan het
eind van
elke dag minstens 5 zaken te benoemen waar je blij, gelukkig en/of
dankbaar
voor bent.
Vul deze 5 punten aan met nog eens 5 zaken waarvan jij vindt dat jij ze
goed
hebt gedaan vandaag en sta jezelf toe om trots te mogen zijn op wat je
hebt
bereikt, hoe klein en minuscuul die successen soms ook kunnen
zijn.
Ook
dan gaat de spreuk van Ralph Waldo Emerson in optimale vorm op, maar
dan in
positieve richting.
Hans
Oelen
Palaver-trainingen