
De laatste tijd hoor ik met regelmaat mensen roepen:
“De
laatste paar jaren was verkopen zo eenvoudig,
dat zelfs de minst goede verkoper een acceptabele omzet wist te
realiseren”.
Ik
zie geen enkele reden om deze mening te onderschrijven, wel ben ik van
mening dat de markt op dit moment sterk aan verandering onderhevig is
en dat
dit voor nagenoeg alle verkopers om strategische actie vraagt.
Proactieve houding
Zowel
particulieren als organisaties zijn aanmerkelijk voorzichtiger in hun
investeringen
en hoe zich dat in de nabije toekomst gaat ontwikkelen, weet nu nog
niemand.
Je
kunt dus
nu met je armen over elkaar gaan afwachten wat de toekomst je gaat
brengen,
maar wat met name een verkoper siert in zijn beroepshouding, is een
proactieve
houding. De volgende vraag is er daarom in deze tijd van verandering
misschien
wel een van groot strategisch belang:
Wat
ga ik
doen om tenminste mijn omzet en marge op niveau te houden?
Ben
je in
staat om met gericht en strategisch relatiemanagement groei te
realiseren bij
je bestaande klanten, of is het nu ook raadzaam om op zoek te gaan naar
nieuwe
klanten?
Wanneer
dit
laatste het geval is, dan ontkom je er eigenlijk niet aan om de
telefoon weer
te pakken…….. maar ja, dan doen veel verkopers
liever niet!?
Veel
verkopers hebben de ervaring dat telefonische acquisitie niet
werkt…..
waarschijnlijk omdat ze er zelf niet zo bedreven in zijn.
Veel
verkopers behalen niet de resultaten die ze wensen, omdat ze niet goed
genoeg
weten hoe je een telefonisch acquisitiegesprek moet beginnen en voeren.
Veel
verkopers haken te vroeg af, omdat ze niet bekend zijn met de juiste
noodzakelijk houding en instelling die nodig is om te scoren.
Telefonische
acquisitie kan echter wel degelijk een fantastisch middel zijn als
onderdeel
van je strategie om verkoopleads te krijgen
en…….. je krijgt waanzinnig veel
meer inzicht in wat klanten en prospects op dit moment beweegt.
Samen
bouwen
Je
hoort
vaak mensen zeggen dat het leven een kwestie is van geven en nemen,
maar het is
mijn stellige, nu al jaren durende ervaring, dat het in de praktijk
niet zo
werkt als deze zin ons wil doen laten vermoeden.
Mensen
vragen wel eens:
“Is het niet erg onverstandig om alle kennis en inzichten die
je tijdens je
verkooptrainingen gebruikt, zomaar in artikelen gratis en voor niets de
wereld
in te gooien?”
Mijn
reactie op deze vraag:
“In tegendeel, want hoe meer ik deel en hoe veel meer lezers
met die kennis en
inzichten iets positiefs weten te doen, hoe veel meer reacties, leads
en
aanvragen voor concrete declarabele opdrachten ik ermee
ontvang”.
Voor
mij is
het dus geen kwestie van geven en nemen, maar van geven en ONTVANGEN.
Mag
ik jou daartoe ook uitnodigen?
Wat
kan jij,
als lezer van dit artikel, doen om je collega-verkoper ergens anders in
het
land, die je niet persoonlijk kent, te helpen met jouw inzichten en
vaardigheden op het gebied van telefonische acquisitie?
? Wat
zijn de
gespreksopeningen die jij met succes gebruikt?
? Hoe
introduceer jij jezelf in een acquisitiegesprek?
? Wat
zijn de triggers
waarmee jij nieuwsgierigheid creëert en die je afspraken
opleveren?
? Wat
doe /
zeg je om de twijfelende gesprekspartner te helpen toch een afspraak
met je te
maken?
? Wat
doe je om je sterk,
bewust en zelfverzekerd te voelen?
? Etc
etc etc.
Laten
we
eens de handen ineen slaan en elkaar via deze nieuwsbrief te helpen om
nog
beter te worden, want het totaal is dan ook hier groter dan de som der
delen.
Geven
en ontvangen,
wie doet er mee en reageert op deze oproep?
Heb
jij tips
en adviezen waar jij succesvol mee bent op het gebied van telefonische
acquisitie / koud bellen en wil je die delen met je collega’s
via dit
medium?
Ik
zie
jullie reacties graag tegemoet.
Hans
Oelen
Palaver-trainingen