Geven en ontvangen

PLAATJENAAM

De laatste tijd hoor ik met regelmaat mensen roepen:

“De laatste paar jaren was verkopen zo eenvoudig, dat zelfs de minst goede verkoper een acceptabele omzet wist te realiseren”.

Ik zie geen enkele reden om deze mening te onderschrijven, wel ben ik van mening dat de markt op dit moment sterk aan verandering onderhevig is en dat dit voor nagenoeg alle verkopers om strategische actie vraagt.

 



Proactieve houding


Zowel particulieren als organisaties zijn aanmerkelijk voorzichtiger in hun investeringen en hoe zich dat in de nabije toekomst gaat ontwikkelen, weet nu nog niemand.

Je kunt dus nu met je armen over elkaar gaan afwachten wat de toekomst je gaat brengen, maar wat met name een verkoper siert in zijn beroepshouding, is een proactieve houding. De volgende vraag is er daarom in deze tijd van verandering misschien wel een van groot strategisch belang:

 

Wat ga ik doen om tenminste mijn omzet en marge op niveau te houden?

Ben je in staat om met gericht en strategisch relatiemanagement groei te realiseren bij je bestaande klanten, of is het nu ook raadzaam om op zoek te gaan naar nieuwe klanten?

 

Wanneer dit laatste het geval is, dan ontkom je er eigenlijk niet aan om de telefoon weer te pakken…….. maar ja, dan doen veel verkopers liever niet!?

Veel verkopers hebben de ervaring dat telefonische acquisitie niet werkt….. waarschijnlijk omdat ze er zelf niet zo bedreven in zijn.

 

Veel verkopers behalen niet de resultaten die ze wensen, omdat ze niet goed genoeg weten hoe je een telefonisch acquisitiegesprek moet beginnen en voeren.

 

Veel verkopers haken te vroeg af, omdat ze niet bekend zijn met de juiste noodzakelijk houding en instelling die nodig is om te scoren.

 

Telefonische acquisitie kan echter wel degelijk een fantastisch middel zijn als onderdeel van je strategie om verkoopleads te krijgen en…….. je krijgt waanzinnig veel meer inzicht in wat klanten en prospects op dit moment beweegt.

 

Samen bouwen
Je hoort vaak mensen zeggen dat het leven een kwestie is van geven en nemen, maar het is mijn stellige, nu al jaren durende ervaring, dat het in de praktijk niet zo werkt als deze zin ons wil doen laten vermoeden.

 

Mensen vragen wel eens:
“Is het niet erg onverstandig om alle kennis en inzichten die je tijdens je verkooptrainingen gebruikt, zomaar in artikelen gratis en voor niets de wereld in te gooien?”

 

Mijn reactie op deze vraag:
“In tegendeel, want hoe meer ik deel en hoe veel meer lezers met die kennis en inzichten iets positiefs weten te doen, hoe veel meer reacties, leads en aanvragen voor concrete declarabele opdrachten ik ermee ontvang”.

Voor mij is het dus geen kwestie van geven en nemen, maar van geven en ONTVANGEN.

 

Mag ik jou daartoe ook uitnodigen?
Wat kan jij, als lezer van dit artikel, doen om je collega-verkoper ergens anders in het land, die je niet persoonlijk kent, te helpen met jouw inzichten en vaardigheden op het gebied van telefonische acquisitie?

?   Wat zijn de gespreksopeningen die jij met succes gebruikt?

  Hoe introduceer jij jezelf in een acquisitiegesprek?

?   Wat zijn de triggers waarmee jij nieuwsgierigheid creëert en die je afspraken opleveren?

  Wat doe / zeg je om de twijfelende gesprekspartner te helpen toch een afspraak met je te maken?

?   Wat doe je om je sterk, bewust en zelfverzekerd te voelen?

?   Etc etc etc.

 

Laten we eens de handen ineen slaan en elkaar via deze nieuwsbrief te helpen om nog beter te worden, want het totaal is dan ook hier groter dan de som der delen.

 

Geven en ontvangen,
wie doet er mee en reageert op deze oproep?

Heb jij tips en adviezen waar jij succesvol mee bent op het gebied van telefonische acquisitie / koud bellen en wil je die delen met je collega’s via dit medium? 

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

 

Hans Oelen

Palaver-trainingen