
Teveel in basis goede verkoopgesprekken komen helaas toch niet op het gewenste resultaat uit, omdat we vaak onnodig vastlopen in de valkuil van de bezwaren die de prospect aanvoert.
Wanneer je prospect een bezwaar inbrengt, hou dan altijd voor ogen, dat wat je aandacht en energie geeft, altijd groter wordt. Zichtbaar onheil kun je vervolgens het beste aanpakken, wanneer het nog heel klein is. Misschien kan de volgende aanpak je behulpzaam zijn:
Zwijg, kijk en luister.
Zwijgen,
dat wil zeggen bewust en strategisch zwijgen, is een uiterst sterke
techniek
binnen communicatie. Wanneer je prospect bijvoorbeeld iets zegt in de
vorm van:
‘dat is te duur’ of ‘dat krijg ik intern
zo niet verkocht’, hou dan bewust je
mond en houd het oogcontact vast met je gesprekspartner.
In
plaats je prospect ervan te willen overtuigen dat je aanbod erg goed
is, op
basis van je onmetelijke kennis en ervaring, is het voor het verloop
van het
gesprek verstandiger om dit soort bezwaren even gewoon over je
schouders weg te
laten glijden en bewust te wachten op de informatie die er achteraan
komt.
Herhaal en luister.
Niets
is zo onvoorspelbaar als
mensen, dus wanneer het zo mocht zijn dat je prospect verder niets meer
zegt,
herhaal dan vriendelijk de exacte woorden van de prospect, zet ze in de
vragende vorm en ga weer over tot het zwijgen en het luisteren:
“dat
is te duur?”
In
veel situaties zal je prospect zich hierdoor uitgenodigd voelen om een
toelichting te geven op zijn opmerking, waardoor jij meer
gedetailleerde
informatie krijgt waarmee je het ingebrachte bezwaar effectief kunt
oppakken.
Vragen.
Mocht
het nu zo zijn dat je prospect ook zijn vak verstaat en bewust niet met
nadere
informatie komt, door het af te houden met:
‘klopt,
het is me te duur’,
dan
kan een vraag als: ‘u maakt me nieuwsgierig, want u zult vast
en zeker een
reden hebben om dat zo te stellen. Mag ik zo vrij zijn te vragen wat
die reden
is?’…… en de kans is groot dat hij je
meer informatie zal geven.
Isoleren
en afronden.
Wanneer
je hiermee de achterliggende oorzaak van het bezwaar hebt ontdekt, is
het
verstandig deze te isoleren met de vraag:
‘Stel,
dat we hier een goede oplossing voor vinden, bent u dan bereid om met
mij
verder te gaan?’
Met
deze vraag kom je er namelijk achter of dit het enige bezwaar is, of
dat er nog
meerdere zijn. Mocht dit namelijk niet het enige bezwaar zijn, dan ben
je met
deze vraag in staat om ook de andere bezwaren boven tafel te krijgen.
Ga
nu niet direct met dit tweede bezwaar aan de slag, want het hoeft niet
zo te
zijn dat dit het belangrijkste bezwaar is. Daarom, blijf je
isolatievraag
herhalen:
‘Stel
dat we ook hier goed uitkomen, bent u dan bereid om met me verder te
gaan?’
Herformuleren
als een vraag.
Als
hij nu ‘nee’ zegt, vraag dan
vriendelijk wat de reden is voor die – nee - .
Dit
zal je namelijk helpen in het boven water krijgen van eventueel
nóg meer
bezwaren, twijfels of onzekerheden van zijn kant.
Wanneer
je goed bent voorbereid en beschikt over alle kennis die je moet
hebben, en je
weet wat de beste oplossing is voor het probleem of de behoefte van je
prospect,
dan kun je die nu bespreekbaar maken, want je hebt nu alle informatie
verkregen
die je nodig hebt.
Heb
je op dit moment echter niet de juiste oplossing paraat, maar weet, dat
je
bedrijf wél die juiste oplossing kan bieden, geef dit dan
aan, als basis voor
het maken van een vervolgafspraak.
Niet
bedanken
Wanneer
je in dit of in een
vervolggesprek uiteindelijk tot overeenstemming komt, maak dan niet de
fout
door de klant te bedanken voor de order of de opdracht.
Veel
verkopers hebben geleerd om
de klant te bedanken voor de opdracht, maar daarmee zeg je eigenlijk
dat de
klant jou een dienst heeft bewezen……. terwijl je
daar niet voor kwam!
Nee,
het is precies andersom, jij
hebt de klant een dienst bewezen……. want dat is
waar je voor kwam!
Je
hebt hém iets geleverd wat van
grote waarde is voor hem en zijn bedrijf!
Daarom,
in plaats van hem te
bedanken, is het van belang hem te feliciteren.
Stel
vervolgens direct hierop een
vraag in de richting van: ‘Hoe schat u het in, wat zal uw
beslissing het
bedrijf over een paar maanden hebben opgeleverd?’
Mensen
kopen op basis van emotionele beweegredenen en rechtvaardigen hun
aankopen altijd
met logica.
Wanneer
je nu de klant feliciteert met zijn aankoop en je stelt er direct de
vraag
achteraan, wat voor verschil hij de komende maanden gaat verwachten,
dan help
je hem om die logische rechtvaardiging ter plekke uit te spreken.
Dit
voorkomt zogenaamd kopersberouw en versterkt zijn tevredenheid en
voldoening
van de aankoop.
Het
sluit dus als het ware de morele weg af naar: ‘Bij nader
inziens of na intern
overleg zien we er toch maar van af!
Hans
Oelen
Palaver-trainingen