
Veel verkopers zeggen voor het vak te hebben gekozen, omdat ze het leuk vinden om met mensen om te gaan.
De dagelijkse praktijk leert echter dat er evenveel zijn die juist angst lijken te hebben voor mensen. Bij een eerste bezoek aan een prospect zitten ze nog niet half op de stoel en voordat de gesprekspartner ook maar de kans krijgt om een kop koffie aan te bieden steken ze al van wal….over hun product of bedrijf.
Met
regelmaat loop ik een dag met verkopers mee en zie dat ze door
hun eigen ambitie, onzekerheid, enthousiasme, energie en/of geloof in
zichzelf
hun doelen net iets te hoog stellen.
Wanneer vervolgens de gepleegde inspanning niet tot het beoogde en
gewenste
resultaat leidt, ligt dit nooit aan henzelf, maar altijd aan de ander.
"Die
klant….."
*
is onmogelijk......
*
valt niet mee te praten......
*
snapt er helemaal niets
van......
*
is gesloten, alsof je tegen
een muur praat...
*
is alleen geïnteresseerd in
prijs en voordeel
*
daar
is geen normaal gesprek
mee mogelijk
*
is zeldzaam eigenwijs en
nukkig
"Verwijt
mij dus niet dat we niet tot samenwerking komen,
want ik heb er alles aan gedaan!"
Wat
gaat hier nu fout?
Je
bent als dynamisch en energiek verkoper geneigd om in een
eerste gesprek met een voor jou onbekende prospect, direct te praten en
te
denken over samenwerking voor de lange termijn.
Hier wordt de eerste doelstelling gemist in de allerbelangrijkste fase
van een
kennismakingsgesprek.
Niveauverschillen
overbruggen
Stap
je een situatie binnen die volledig
nieuw voor je is, dan is altijd je eerste en enige doelstelling:
Niveauverschillen
overbruggen om tot
gelijkwaardig gedrag te komen.
Zaken
doen is altijd en overal mensenwerk, waar gevoel, verstand,
intuïtie en gedrag de doorslag geven.
Als
voorbereiding daarom op een eerste contact kun je jezelf als
eerste doel stellen, een duidelijk 'beeld' te vormen van de ander.
Waar
liggen:
* Zijn
/ haar interesses
* Drijfveren
* Doelstellingen
werk en
privé
* Gemeenschappelijke
belangstellingen
Door
je allereerst te richten op het doel voor de korte termijn,
de ander beter te leren kennen, help je jezelf om je goed te kunnen
positioneren, want voel je je gespannen in een gesprek, dan straal je
dat ook
uit.
Voel
je je daarentegen ontspannen en ben je doelgericht bezig, dan
zul je door je 'zekere' houding en uitstraling gemakkelijker het
vertrouwen
krijgen van je gesprekspartner.
Oprechte
interesse
tonen
in de ander en je oprecht verheugen, de gelegenheid te hebben, de ander
nader
te leren kennen, is hiertoe een essentiële basis..
Door deze instelling past je houding zich vanzelf aan en zullen
niveauverschillen, voor zover aanwezig, snel afnemen.
De
eerste indruk is bepalend
Als
mensen elkaar voor het eerst ontmoeten, dan springt er altijd
een vonkje over, soms groot, soms minuscuul klein en kan een positieve
of een
negatieve lading hebben.
Wees je daarom bewust van je eigen werking
Om
een valse start te voorkomen is het van belang dat jij je als
verkoper bewust bent van een aantal zaken die een rol spelen voor wat
betreft
je eigen werking en de persoonlijke, vaak onbewuste, invloed die je
uitoefent
op anderen, zoals:
Je
persoonlijke verzorging
Zorg dat alles wat je bij je hebt er optimaal verzorgd uitziet. Je ware
ik en
de kwaliteit van de organisatie die je vertegenwoordigd komt namelijk
tot
uiting in de details.
Een slordige en/of versleten/beschadigde schrijfmap bijvoorbeeld, met
kale
hoeken en randen verraadt meer dan je lief is!….en wat te
denken van
ongepoetste schoenen?
Je
kleding
Durf eens kritisch in de spiegel te kijken en stel jezelf de vraag of
je met je
kleding uitstraalt wat je echt wilt.
Een stropdas zegt meer over jou dan je denkt, om maar niet te spreken
over
pakken (3 halen 1 betalen) die om je schouders hangen, broeken zonder
vouw,
overhemden met een te wijde boord….etc.
Lichaamshouding
Sta
je altijd rechtop, hoofd recht op je romp, schouders recht en
benader je mensen met een glimlach? ….straal de
persoonlijkheid en trots uit
van iemand waar mensen graag zaken mee doen.
Handdruk
Met
een stevige, niet te harde en
vooral………droge handdruk, straal
je persoonlijke kracht en vertrouwen uit.
Oogcontact
Het
eerste, het allereerste oogcontact geeft de ander veel
informatie over jou.
*
Angst, onzekerheid of
onderdanigheid
*
Wel of geen belangstelling
*
Vriendelijkheid, openheid en
zelfvertrouwen
*
Enthousiasme,
gedrevenheid en
passie
Door
alert te zijn op jezelf in combinatie met bovenstaande
aspecten, versterk je de vonk en de positieve lading.
Toon
interesse
Richt je volledig op de ander, toon oprechte interesse in de ander en
voor zijn
/ haar ideeën.
Dit
doe je door bewust naar zijn / haar mening te vragen. Kom dus
niet direct ter zake, maar heb en toon aandacht voor de mens achter de
inkoper/gesprekspartner.
Kijk
echter uit, want doe je dit louter vanuit techniek, dan kan
je weerstand verwachten.
Pas
wanneer je oprechte interesse toont vanuit je oprechte
instelling of grondhouding, creëer je echte gelijkwaardigheid
en zul je weinig
of geen niveauverschil meer ervaren.
Veel
succes en plezier
Hans
Oelen
Palaver-trainingen