
We zijn als mensen geneigd om altijd maar weer beperkend te denken over wat wij kunnen doen, bereiken en realiseren. En het gekke is dat we zelfs over anderen denken dat juist zij tot grote hoogten kunnen komen voor wat betreft de mogelijkheden en kansen, en wijzelf daarentegen niet.
We zien kennelijk over het hoofd dat we allemaal, ieder van ons, beschikken over een waanzinnig potentieel wat we met ons meedragen, maar daar nog geen optimaal gebruik van weten te maken.
Bagage
uit het verleden
Wat
is dat nu wat binnen ons zit en wat er maar steeds
van overtuigd blijft, dat we niet kunnen doen, hebben en bereiken wat
anderen
kennelijk wel lukt?
In
feite is de oorzaak van dit inter-persoonlijke
euvel eenvoudig te verklaren.
Ergens in ons verleden heeft zich iets of meerdere zaken afgespeeld,
wij hebben
misschien iets gehoord of er is ons iets verteld over onze beperkingen,
wat
vervolgens is vastgelegd en opgeslagen in ons systeem, en dat systeem
werkt als
de software van onze persoonlijke programmering.
Vervolgens
is het net als met onze computer, als het
gaat om programmering van software, dan geldt er maar
één regel:
Input
= Output
Als
kind horen we veel, maar we hebben nog niet de
kennis en verstandelijke vermogens om datgene wat er aan informatie op
ons
afkomt, te kunnen beoordelen als waar of niet waar. Met name in onze
jeugdjaren
lopen we door onjuiste informatie dus veel
‘virussen’ op die vast gaan zitten
in ons systeem, en ons uiteindelijk zullen gaan beperken.
Een beeldend voorbeeld hiervan is, wanneer iemand die belangrijk voor
je was,
vader, moeder, oom, tante, de ouders van vriendjes of kinderen uit de
klas, uit
frustratie ooit een opmerking over jou hebben geuit, bijv. dat jij een
stommeling bent, te dom bent om voor de duvel te dansen of dat het met
jou
nooit wat zal worden, dan kan zo’n opmerking uiterst
schadelijk zijn voor je
toekomst.
Belemmerende
programmering
Zij
zullen namelijk heel erg snel vergeten zijn wat ze
als belastend hebben gezegd, maar jij hebt het onbewust en automatisch
opgeslagen in je systeem.
Het voorval en de situatie zal snel door je filter wegzakken, maar de
informatie blijft zitten als onderdeel van jouw programmering!
En vervolgens, op latere leeftijd, blijf jij je maar afvragen hoe het
nu komt
dat jij niet vooruit komt en anderen wel.
Als
we niets aan die belemmerende programmering in de
vorm van beperkende overtuigingen doen, zullen deze ons ons hele leven
lang
blijven saboteren, steeds maar weer.
Hoe
we deze beperkende
overtuigingen kunnen ontdekken?
Door
onderzoekend te leren kijken naar de resultaten
die we steeds maar weer realiseren. Onderzoek je kindertijd en doorleef
al de
herinneringen die je te binnen schieten. Wat valt je allemaal op? Op
welke
momenten voelde jij je bedroefd, akelig, teleurgesteld of had je een
zgn.
faalervaring?
Er
is waarschijnlijk een overtuiging vanuit die tijd
die nu nog steeds actief is en ons belemmerd in ons verlangen naar iets
beters.
Het
zit ’m gegarandeerd niet in een beperking aan
persoonlijke mogelijkheden, potenties, bekwaamheden, middelen,
opleiding of
moed, wat je tegenhoudt te bereiken wat je wilt. Het zijn louter
beperkende
overtuigingen, want jij hebt, net als ieder ander, alle mogelijkheden
en
capaciteiten in je om te doen en te bereiken wat jij graag wilt.
Waar
het mij nu in essentie
om gaat:
Er
zijn 9 basale grondwaarden, die we in de opvoeding
en met name ook op scholen mee kunnen geven aan kinderen, als wezenlijk
onderdeel van hun persoonlijke software / programmering?
Wanneer
we even teruggaan naar de huidige situatie,
dan voeden we onze kinderen veelal op vanuit de programmering en de
levenslessen die wij zélf hebben meegekregen vanuit onze
eigen opvoeding en het
leven wat we tot nu toe leiden.
Of
we ons er nu bewust van zijn of niet en zelfs of we
het willen of niet, maar geven wij onze kinderen mee wat we ze
eigenlijk mee zouden
willen geven? Wat zijn bijvoorbeeld de belangrijkste waarden en
kwaliteiten die
we onze kinderen mee willen geven…… en zal dat
ook het gegarandeerde resultaat
zijn, wanneer we datgene doen, zeggen en delen , wat we tot op dit
moment doen?
Misschien
mag ik in dat kader de volgende vraag onder
de aandacht brengen:
Wat
zijn nu de 9 essentiële
fundamentele grondwaarden…
die
we overdragen op onze kinderen?
Ik
heb het hier over levensboodschappen en berichten,
als onderdeel van onze opvoedingsprincipes die weergeven op welke
manier wij
opvoeden of dat van plan zijn te gaan doen, met als doel, de kinderen
de meest
belangrijke fundamentele bagage mee te geven waar ze de rest van hun
leven op
voort kunnen bouwen en die hen tevens de kansen biedt om een succes van
hun
leven te maken en de doelen te bereiken die ze voorstaan.
Het
is mijn ervaring dat deze boodschappen wonderen
kunnen verrichten:
-
Ik heb vertrouwen in je.
-
Ik geloof in je.
-
Ik weet dat je het kunt.
-
Weet dat er naar je geluisterd wordt.
-
Weet dat je gehoord wordt.
-
Weet dat er voor je gezorgd wordt.
-
Weet dat je veilig bent.
-
Jij bent heel belangrijk voor mij.
-
Weet dat ik onvoorwaardelijk van je hou.
Wat
denk je wat deze basisbagage met kinderen zal
doen, namelijk het zeker weten dat deze zaken er altijd en onder alle
omstandigheden zullen zijn in hun leven?
Welke
invloed zal dit hebben op hun uiteindelijke
software
Overtuiging
creëert
wonderen
Hans
Oelen
Palaver-trainingen