Denken, daar gaat het om

PLAATJENAAM

Verkopen is een vak.

Verkopen is zelfs een heel mooi vak en het wordt nog mooier wanneer je de inspanningen die je verricht vertaald ziet worden in succes, zelfs in “mindere” tijden.
Als we het over succes in het verkoopvak hebben, buig je dan eens oprecht over de volgende persoonlijke vragen: 



Vragen

* Ben jij tevreden en gelukkig met je dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse resultaten?

* Hoe DENK jij over de huidige economie, positief of negatief?

* Heb jij deze gedachten zelf bedacht of heb jij je laten beïnvloeden door de media?

* Heb jij een persoonlijke visie die het beste in je naar boven brengt?

 

Essentiële factoren

In dit artikel wil ik je meenemen naar de meest essentiële factoren die allesbepalend zijn voor de commerciële resultaten die je NU scoort en die je graag zou willen.

Veel verkopers maken namelijk de cruciale denkfout dat succes het doorslaggevende resultaat zou zijn van verkoopvaardigheden en kunde in combinatie met een gedegen vak- en productkennis.

 

Mag ik je dan nu uit de droom helpen, want los van het feit dat deze aspecten belangrijk zijn, ze zijn niet het belangrijkst.

 

Herken je de volgende situatie?

Je hebt een nieuwe auto van merk X en je collega’s en klanten komen naar je toe om je nieuwe trots te bewonderen. “Wat voor motor hangt er in?”
Is het een 1.6 of een 1.8, een 2.0 of zelfs nog hoger, diesel, benzine of gas, turbo, injectie, hoeveel pk’s en ga zo maar door.

Enig idee wat de achterliggende waarde en betekenis van deze vraag is?


Men wil graag een indicatie hebben van de mogelijkheden en het vermogen van jouw auto. Je auto wordt geclassificeerd op basis van de buitenkant (merk en type) maar met name op de binnenkant (vermogen en prestaties).

 

Deze metafoor heeft alles met het verkoopvak en je prestaties te maken.

Verkopers of voor de duidelijkheid iedereen die zich actief bezighoudt met het verkopen van diensten of tastbare producten hebben dagelijks te maken  met hun eigen binnenkant en hun buitenkant.

Gemakshalve, je kennis, kunde, persoonlijke verzorging, presentatie, commerciële communicatie en gesprekstechniek horen bij de buitenkant. Al deze ‘buitenkant’ kenmerken spelen een belangrijke rol in het professioneel uitoefenen van je vak, maar maken het succesplaatje nog niet compleet, want alleen hier kom je er niet mee.

Zoals het vermogen van de auto primair wordt bepaald door de binnenkant van de motor, zo wordt jouw persoonlijke en commerciële vermogen primair bepaald door jouw binnenkant, namelijk, je denken, je gedachten.

 

Wat je vandaag bent en hebt, is veroorzaakt door je gedachten van gisteren.

Wat je vandaag denkt, creëert de realiteit van morgen.

 

Laat ik het eens hard en confronterend zeggen, als jij goed bent in je vak en je haalt goede resultaten, dan is dat het resultaat van je eigen denken.

Als jij goed bent in je vak maar je resultaten zijn niet goed, dan is ook dat het resultaat van je eigen denken.

 

Een goed voorbeeld hiervan zijn verkopers die hun denken laten beïnvloeden door de stemmingmakerij van de media, dat het economisch slecht zou gaan.

 

Is dit echt zo of slechts een perceptie?

Kijk maar eens naar de vele, vele, vele bedrijven in alle sectoren die nog steeds en continu winst maken en groeien.

Kijk naar de vele vacatures die worden aangeboden, kijk naar alle mensen die een ander huis kopen en hun oude huis ook zo maar weer kwijt zijn.

Kijk dan vervolgens eens naar je eigen gedachten en wat valt je op?

Zijn je gedachten positief of zijn ze somber van aard?  Reageer je hierop met een “goh, ja dat is eigenlijk ook zo”, of betrap je jezelf erop dat je geneigt bent te denken….”ja maar!!”

Vraag jezelf dan nu eens af of dat – ja, maar – denken je tot op heden het succes  heeft gebracht wat je wenst.

 

Kijk je naar de schaduw, dan zie je geen zon,

kijk je naar de zon, dan zie je geen schaduw.

 

Je gedachten zijn het sterkste en krachtigste instrument wat je hebt, want je gedachten creëren jouw gevoelsmatige en tastbare realiteit, dus je kwaliteit van leven en je kwaliteit van werken met alle tastbare resultaten van dien.

 

Constructief of destructief

Gedachten zijn, afhankelijk van hun inhoud, constructief of destructief. Ze bepalen de kwaliteit, de doelgerichtheid en de resultaatgerichtheid van alle actie die je onderneemt.

Voor alle duidelijkheid, er bestaan geen goede of slechte gedachten, er bestaan alleen dienende en niet dienende gedachten.

 

Hoe zit het nu met jouw gedachten? Dienen jouw gedachten, ondersteunen ze en onderschrijven ze het succes wat je voorstaat?

Zijn het gedachten die een constante positieve stemming bij je teweegbrengen?

Zijn ze gericht op kansen en mogelijkheden, zijn ze motiverend of juist niet?

 

Als voorbeeld schrijf ik er hier een paar op die absoluut een neerwaartse werking hebben op hetgeen je wilt en kunt:

*  De economische situatie is slecht

 Klanten en bedrijven investeren niet in dit economisch slechte weer

*  Ik kan het niet, het lukt me niet, waarom hij/zij wel en ik niet?

*  Succes is kennelijk niet voor mij weggelegd

*  Orders moet je voor de helsdeuren wegslepen

 Het gaat niet goed

*  We zijn veel te duur, logisch dat klanten niet met mij in zee willen

*  Gelukkig ben ik niet de enige, ze hebben er allemaal last van

 Ik ben jaloers op collega’s / anderen die het wel lukt om te verkopen

*  Ja maar,:

    -   dat zijn een ander soort klanten

    -   hij/zij werkt in een gunstiger regio

    -   hij/zij verkoopt wat hij niet kan hardmaken

    -   hij/zij krijgt de goede leads

    -   hij/zij zit in de sector waar nog wel wat valt te halen……..

 

Herken je deze of soortgelijke gedachtepatronen?

Zo ja, dan weet ik het antwoord al, maar ik stel de vraag toch maar even, ben jij succesvol? 

Wist jij dat alles, maar dan ook alles met een gedachte begint?

Elk schilderij, elke klantrelatie, elke toren, elk huis, elke stad, elke schoen, alles is ontstaan vanuit de allereerste gedachte.

De scheppende kracht van je denken en je gedachtes zijn wat dat betreft de moeite waard om te onderzoeken, want los van het feit dat je je waarschijnlijk niet bewust was van de scheppende werking, vaak ben je je ook niet bewust van de kwaliteit en de inhoud van gedachten.

 

Jij bent wat je denkt, want wat je nu denkt is straks je realiteit, zoals je huidige realiteit, hoe je je nu voelt, waar je nu staat, hoeveel orders je vandaag hebt geschreven, hoeveel klanten je vandaag hebt bezocht, hoeveel telefoongesprekken je vandaag hebt gevoerd , hoe gemotiveerd en gedreven je nu aan het werk bent, hoe succesvol je nu bent en hoe je kwaliteit van leven nu is, het tastbare en voelbare resultaat is van hetgeen je gisteren hebt gedacht.

Daarom, verander je denken en je verandert je tastbare, meetbare en aantoonbare resultaten.

Ik ga hier in mijn volgende artikel op door, want ik deel graag de basis van de successen van mijn klanten en van mezelf met jullie, want iedereen, dus ook jij, hebt recht op succes!

 

Hans Oelen

Palaver-trainingen