
Onlangs
las ik een
aansprekend artikel over IBM, waar op de meeste muren een affiche hing
met de
tekst:
“DENK”
Het
voltallige verkoopteam
van IBM werd jaren getraind door ene Walter Russell. Dit was een
bijzondere man
en hij werd zelfs ‘de moderne Leonardo da Vinci’
genoemd, vanwege de vele
talenten die hij bezat op verschillende gebieden.
Russell
verzorgde alle
verkooptrainingen voor de nieuwe verkopers in de vorm van een 6 maanden
durende
IBM University courses.
Je
zou kunnen stellen dat
het grote IBM concern is opgebouwd aan de hand van de verkoopfilosofie
van
Russell.
In grote lijnen komt de filosofie van Russell er op neer, dan veel
verkopers
maar in één richting denken: ze zijn louter
gericht op hun externe omgeving.
Russell
zag dat succes in
de verkoop en in het leven echter bepaald wordt door
het tweerichting
denken.
Dit
houdt in ‘inwendig'
denken, werken aan jezelf en je laten leiden door de krachten die in
jezelf
zitten.
Hij
vertelde zijn studenten:
“Je
hebt jezelf gebouwd
aan de hand van het beeld wat je van jezelf hebt.
Je
realiseert je niet dat
je in feite de som bent van het totaal aan gedachten die je hebt.
We
zijn allemaal geboren
met alle kracht die jij je maar enigszins kunt voorstellen.
De
manier waarop al die
potentiële krachten nu tot uiting kunnen komen is sterk
afhankelijk van je
vermogen om de scheppende creërende macht die in je zit, tot
uiting te laten
komen in je denken en je acties".
Vanuit deze filosofie is IBM opgebouwd en ze hebben menig economische
dip met
succes doorleeft, daar waar andere bedrijven kopje onder gingen.
IBM verkopers waren er van overtuigd geraakt dat hun successen niet
afhankelijk
waren van externe factoren, maar volledig waren toe te schrijven aan de
toepassing van de interne kracht die iedere verkoper in basis in zich
heeft.
Hans Oelen
Palaver-trainingen