
Iedere keuze die we maken kent zo zijn consequenties, zo ook de keus om leiding te geven aan een commerciële buitendienst.
Is de kwaliteit waarop je als verkoopleider inhoud geeft aan deze consequentie niet het speelveld waar je ambitie om kunt zetten in meetbaar resultaat en succes?
Logische
carrièrestap
Wanneer
je
goed bent in het verkoopvak, betrokken en loyaal, actief bijdraagt aan
overleg
en een laag verzuim kent, is het vaak een logische
carrièrestap om
leidinggevende te worden.
Hiermee wordt verondersteld, dat je minstens even goed bent in
leidinggeven als
in je oorspronkelijke vak!
Echter,
leidinggeven aan verkopers, adviseurs en accountmanagers heeft als
doel, de
ander te helpen in het optimaliseren van zijn/haar kunde, kunnen en
resultaten.
De resultaten van deze investering worden vervolgens afgemeten aan de
meeromzet.
Er
wordt
gesproken over zaken als aanpak, strategie, inhoud en kwaliteit van de
verkoopgesprekken, communicatie, commerciële vaardigheden en
vaak ook de
cijfers.
Allemaal zaken die van groot belang zijn en in veel gevallen een
positieve
werking kunnen hebben op het functioneren van uw commerciële
mensen.
Stel
jezelf een paar vragen
Om
als
(aankomend of nieuw) verkoopleider succesvol te kunnen zijn, kan het
stellen
van een paar zelfspiegelende vragen aan uzelf zeer verhelderend
werkend:
* Wie ben ik als
verkoopleider?
* Waarom ben ik
als
verkoopleider nodig?
* Welke
toegevoegde
waarde lever ik aan de organisatie?
* Welke
toegevoegde
waarde lever ik aan mijn medewerkers?
* Welke
toegevoegde
waarde lever ik aan onze klanten?
De
belangrijkste keuze die je als verkoopleider maakt is de intentie het
potentieel, de vermogens, de kennis, vaardigheden en talenten van de
commerciële medewerkers te helpen ontwikkelen.
Het scheppen van een werksfeer waarin medewerkers worden geholpen het
beste uit
zichzelf te willen en kunnen halen.
Dit
betekent
concreet, - er zijn - voor je mensen en strategisch tijd reserveren en
investeren in het coachen van de verkopers, vertegenwoordigers,
adviseurs en/of
accountmanagers.
Resultaatgericht
werken combineren met procesmatig begeleiden.
Werkt
u met Visie of past u op de winkel?
Daar,
waar
de verkoopleider, die zich bedient van hiërarchische macht,
controleert als
ware hij de boekhouder, mensen onder druk zet en niet ondersteunend
werkt, zich
op een doodlopende weg bevindt, behaalt de verkoopleider die macht
ontleent aan
het respect en vertrouwen die zijn mensen in hem hebben, meetbare en
blijvende
resultaten.
Ondersteunend
en voorwaardenscheppend
Medewerkers
zien en consequent aanspreken als ondernemers, die kunnen ondernemen
met hun
eigen kennis, vaardigheden en talenten, daar gaat het om! En als
verkoopleider
functioneren als medewerker van de medewerkers, door ondersteunend en
voorwaardenscheppend te zijn, is het verschil wat het verschil maakt,
want als
verkoopleider ben je natuurlijk pas succesvol, wanneer je medewerkers
succesvol zijn!
Enkele
voorwaarden voor succes:
Als
verkoopleider is het van belang de kwaliteiten die je zelf en als
organisatie
voorstaat voor 100% te belichamen in het eigen gedrag.
Wanneer
de
kwaliteit van de commerciële medewerkers als prioriteit wordt
gezien, is het
van belang dat dit tot uiting komt in de tijd die je wekelijks hiervoor
reserveert.
Coachen
=
uitgaan van kwaliteiten, deze borgen en doorontwikkelen op de
verbeterpunten.
Effectieve
communicatie = Vragen stellen, zwijgen en luisteren.
Samen
met
medewerkers doelen formuleren als bereikbare resultaten.
Herken
het verschil tussen:
Meten
en
analyseren om te controleren
Meten en analyseren om te inspireren
En
bovenal:
Weet
uzelf
te (kunnen) motiveren alvorens u medewerkers leert zichzelf te
motiveren.
Blijf uzelf trainen en coachen in het trainen en coachen
Ik wens u alle plezier.
Hans
Oelen
Palaver-trainingen