
Welke gevolgen kan een economische neergang hebben voor jouw commerciële performance, wanneer je niet de handvatten hebt om hier op een efficiënte en resultaatgerichte manier op te reageren?
In deze reeks volgen een aantal artikelen die je zullen helpen om op een stabiele manier te overleven.
De ene is kort, dit artikel is erg lang…..je bent dus voorbereid, maar ik garandeer je, de resultaten zullen er ook naar zijn!
Deze
artikelen nodigen je uit om van de betreden (denk)paden af te stappen
en
volledig anders naar zaken, en met name je eigen doen en laten, te
leren
kijken.
Keihard
werken?
Jarenlang
heb ik keihard elke minuut van de dag gewerkt. Van maandagochtend tot
vrijdagavond heb ik me beziggehouden met telefonische acquisitie om
afspraken
te maken, de gesprekken te voeren in den lande om mijn diensten om te
kunnen
zetten in opdrachten en vervolgens goede, effectieve trainingen te
verzorgen.
Alles
wat daar tussenin zit, zoals voorbereiden, programma’s
ontwikkelen, intakes
voeren, administratie en trainingsmaterialen samenstellen, heb ik
daarin nog
niet eens meegenomen. Hard werken en veel uren maken. Wanneer ik
vervolgens de
financiële en zakelijke resultaten op een rijtje ging zetten,
dan werd ik daar
alles behalve gelukkig van.
Vergelijken
‘Hoe
doen andere trainingsbureaus dat nu, want die draaien ogenschijnlijk
wel
optimaal’, waren dagelijks terugkerende gedachten, die me
kwelden en me lieten
twijfelen over mijn professionaliteit, daadkracht en kunnen.
‘Ik doe kennelijk
iets niet goed. Ik doe het verkeerd’. Ik voelde me vermoeid
en leeggezogen. Ik
was nu al 10 jaar op deze manier aan het werk en kwam eigenlijk geen
stap
verder!
Het
was hollen of stilstaan en geloof me, de periodes van stilstaan waren
sterk in
de meerderheid.
Als
zelfstandig ondernemer wist ik dus geen continuïteit in mijn
onderneming te
krijgen en het meest tragische van alles was dat al mijn tomeloze inzet
en al
het harde werken, gecombineerd met een ijzeren discipline me, naast
veel
leerstof en prachtige ervaringen, louter en alleen maar zorgen,
schulden en een
negatief banksaldo had opgeleverd.
‘Ik
doe het niet goed. Ik doe écht iets fout. Iets in mijn
denken over verkoop en
commercieel werken moet veranderen. Dit moet beter,
efficiënter en eenvoudiger
kunnen!’
Succes
door hard werken
Ik
ben zoals zo velen grootgebracht met de overtuiging dat aan succes,
altijd hard
werken vooraf gaat. In mijn geval ging dat echter niet op. Mijn harde
werken en
tomeloze inzet heeft zich lange tijd, vele jaren zelfs, geenszins
vertaald in
het succes, de vele opdrachten en de financiële ruimte waar ik
altijd naar
verlangt had.
Zoekt en gij zult vinden……… en
uiteindelijk, het antwoord kwam als vanzelf op
mijn pad. Ik leerde de alles veranderende levensles, dat het er in het
geheel
niet primair om gaat wat je allemaal doet en onderneemt …..,
het gaat er
primair om hoe je denkt en hoe je voelt! Daarin ligt de sleutel naar
het succes
waar ik al jaren naar op zoek was.
Energie
en vibratie
Ik ontdekte dat ik de manier waarop ik dacht en voelde moest
gaan
veranderen, want dat alles, zowel mijn oude manier van werken als met
name ook
de nieuwe aanpak, heeft allemaal met energie te maken.
De
werking van de energie die er van mij uitging en de energie buiten mij
om.
Vanaf
het moment dat ik mijn interne energiestroom wist te veranderen,
begonnen zaken
als vanzelf te veranderen…….in mijn voordeel.
Zwaar
proces
Ik
schrijf het hier met het grootste gemak op, maar het is weldegelijk een
moeilijk en zwaar traject geweest, want ik deed iets, wat ik nog niet
kon, en
er ook nog niet de zekerheid over had of het daadwerkelijk wel zou gaan
werken.
Ik
deed het zonder mentor, die me het vertrouwen kon inboezemen dat alles
wat ik
nu anders deed dan voorheen, écht zou werken!
Ik
kwam net als velen van jullie voort vanuit de overtuiging dat succes
primair
voortkomt uit het doen, de actie die je onderneemt en dan met name ook
nog de
hoeveelheid actie. De ontdekking dat mijn acties eigenlijk van
ondergeschikt
belang zijn, dus helemaal niet zo belangrijk zijn, zette dus als het
ware mijn
wereld op zijn kop.
Moeten,
altijd moeten
Toen
ik de wereld van de verkoop inkwam, ben ik door de ervaren leraren die
aan mij
werden verbonden, geprogrammeerd als jager, een initiatiefnemer, want
het was
mijn taak om klanten te bellen en te benaderen.
Ik
was degene die de afspraken moest maken, ik moest vervolgens de
afspraakbevestiging opstellen en versturen, ik moest bij de klant op
bezoek
komen, ik , ik, ik,
ik………….
Ik
moest op zoek naar klanten en omzet, want er was geen klant op de hele
wereld
die op zoek was naar mij!!
Een
verkoper wordt veelal ook alleen maar afgerekend en beoordeeld op het
aantal afspraken,
het aantal verkopen, de omzet en de gerealiseerde marge, want daar is
hij
tenslotte voor binnengehaald. Wat je er allemaal voor moet doen om de
verkoop
te realiseren, is vaak van geen of ondergeschikt belang.
Als
verkopende partij moet jij het doen, en doe je het niet, dan gebeurt er
ook
niets! Geen klanten, geen omzet, geen winst, geen brood op de plank,
geen
plezier……etc.
Cultuur
De
drang en noodzaak om te verkopen creëert vervolgens een
cultuur, waarbij het
product of de dienst, datgene wat je trots wilt aanbieden, steeds
minder
belangrijk wordt, de klant steeds minder belangrijk wordt en er
uiteindelijk
nog maar één belangrijk ding overblijft, en dat
is de verkoop, …..verkopen,
koste wat het kost.
Ik
was hierin absoluut niet gelukkig, want het bracht me steeds verder af
van
datgene wat ik eigenlijk écht leuk en bevredigend vond,
namelijk mensen trainen
en coachen, ze te helpen om datgene wat ze vandaag al goed doen, morgen
nog
beter te kunnen doen. Ik was dus eigenlijk niet meer met mijn vak
bezig, ik was
gefocust op overleven…en dat lukte telkens maar net!
Magneet
Ik
was vastbesloten om een manier te vinden om het anders te doen. Niet
meer een
slachtoffer te worden van deze dodelijke competitieve maatschappij,
nee,
anders, veranderen, van de betreden paden afstappen. Vanaf dat moment
ben ik in
plaats van een jager een magneet geworden.
Een magneet die mensen en opdrachten naar me toetrekt. Ik realiseerde
me dat
wanneer ik de universele natuurwetten voor mij wilde laten werken, dat
het dan
van het grootste belang was, dat ik dingen moest gaan veranderen. Er
moest niets
veranderen, IK moest veranderen. De veranderingen die ik moest gaan
bewerkstelligen hadden op de één of andere manier
te maken met de energie die
ik uitstraalde op de markt.
Programmering
Wanneer
je bent getraind en geprogrammeerd om een jagend roofdier te zijn, dan
heb je
onontkoombaar dagelijks te maken met een constant gevoel van druk. Je
staat
onder druk, want je moet, moet, moet , moet. En of je dat nu fijn vindt
of
niet, leuk vindt of niet of het wilt of niet, dit veroorzaakt met een
garantie
van 100% gevoelens van onzekerheid en angst, want je focus is gericht
op alles
wat je liever niet wilt, gekoppeld aan de noodzaak van het moeten
scoren.
Nieuwe
aanpak
In
mijn nieuwe aanpak ben ik totaal anders gaan denken. Ik ben me gaan
focussen op
het bouwen van fantastische relaties met prospects en klanten. Ik zag
mezelf
voor me met plezierige mensen aan tafel en dat gaf me een waanzinnig
goed
gevoel. Met alle mensen met wie ik in mijn voorstelling sprak, had ik
een klik,
wij pasten bij elkaar. En ik hield me vast aan de gedachte dat wanneer
ik een
klik had met een klant, dan komen we tot zaken. Ik zag mezelf ook in de
situatie dat de prospect klant werd en me de hand ging schudden.
Vanaf
dat moment is dat gevoel van druk van me afgevallen en is ook nooit
meer terug
gekomen.
Ik
kreeg steeds meer vertrouwen in wat ik deed en kon en begon me steeds
beter te
voelen. Ik ging steeds meer ontspannen de gesprekken met
potentiële
opdrachtgevers in en het viel me op dat de gesprekken makkelijker
verliepen en
de sfeer en de energie in de kamers veel aangenamer waren tijdens de
verkoopgesprekken. De tot op die periode veelvuldige defensieve houding
bij
gesprekspartners behoorde tot het verleden.
Als
eerste gebeurden er sindsdien drie bijzondere veranderingen:
1) Het
aantal
afspraken en verkoopgesprekken steeg enorm,
2) Ik
ontving
steeds meer telefoontjes van prospects die graag een afspraak
met mij wilden maken,
3) Ik
trok
ineens klanten naar me toe die naadloos aansloten op mijn
persoonlijkheid en
kunnen.
Het was alsof mijn nieuwe energie mensen bij mij bracht, zonder dat ik
daar nog
dagen aan acquisitiearbeid op hoefde te investeren. Het leek helemaal
vanzelf
te gaan! En de mensen en bedrijven die zich bij mij aanmeldden, pasten
ook veel
beter bij mijn diensten en mijn filosofie. Geen opdrachten meer die ik
niet
leuk vond, maar omwille van de noodzakelijke omzet wel moest aannemen.
Ook geen
klanten meer die steeds andere dingen wilden dan wat ik ze zo graag
wilde en
kon bieden. Kortom, vanaf dat moment begonnen mogelijkheden en kansen
zich
ogenschijnlijk als vanzelf aan te dienen.
Dat wat ik deed, de inhoud van mijn acties waren eigenlijk nog steeds
hetzelfde
gebleven, maar de resultaten veranderden in een gigantische snelheid.
Zou
het kunnen, dat het enige wat ik heb moeten veranderen , mijn
denken en
gevoelens voortkomend uit mijn overtuigingensysteem, dus mijn
persoonlijke programmering zijn?
Mijn
antwoord op deze vraag, een paar jaar na de verandering, is een
volmondig,
stellig en eenduidig JA!!
Wanneer
jij als verkoper of ondernemer die zijn producten en diensten op de
markt wil
brengen, herkenning vindt in het bovenstaande, weet dan dat jij deze
verandering ook kunt toepassen en de gewenste verandering in resultaten
kunt
doormaken, want het berust allemaal op een universeel principe.
Van
buiten naar binnen
Wat je namelijk eigenlijk verandert, is dat je van buitenaf, naar van
binnenuit
gaat werken. Van drukken naar aantrekken. Om succesvol de verandering
door te
maken, is het van belang om je denken, je voelen, en daarmee
automatisch je
interne energie en de daaruit voortkomende vibraties te veranderen.
En
dat is niet bijzonder, want ieder mens vibreert energie, die wordt
veroorzaakt
door je denken en het daar aan gekoppelde gevoel. Je denken wordt in
dat proces
weer veroorzaakt door je persoonlijke overtuigingensysteem in je
onderbewustzijn.
Dat
geeft in feite het proces weer wat zich vertaalt in wat we aantrekken
en/of van
ons af duwen, afstoten. We doen dat door wat we denken en voelen, in
plaats van
dat wat we DOEN.
Ik
kan je zeggen dat dit een onvoorstelbare verandering betekend heeft in
het
denken voor mij. Hoe meer je in staat bent de negatieve energie en
vibraties in
jezelf op te heffen, hoe meer er verandert in je leven en de successen
die je
behaalt, in werkelijk positieve zin.
Je
veroorzaakt alles zelf
Het
is van belang je vanaf nu te realiseren en het ook te accepteren, dat
je alles
wat je meemaakt, beleeft, ontvangt en bereikt in je leven,
zélf aantrekt, zowel
het goede en gewenste, maar zeker ook het negatieve en het ongewenste!!
Ik
heb dus, om toch maar bij mezelf te blijven, alles wat ik hierboven heb
beschreven, alles wat ik niet wilde, wenste en verlangde, allemaal zelf
aangetrokken. Niets buiten mij om heeft dat gedaan, geen economie, geen
concurrent, geen klant, ik heb het allemaal zelf naar me toe getrokken.
Zo
werkt het bij mij,
zo werkt het ook bij jou
zo werkt het voor alle 6,2 miljard mensen op deze aardbol.
Wanneer
er zaken zijn in je leven die je niet bevallen, accepteer daarom
allereerst, dat
ze je leven in zijn gekomen door je eigen denken en je eigen gevoel.
Jij hebt
ze naar binnen gebracht, niemand en niets anders! Realiseer je ook dat
je dat
niet bewust hebt gedaan, dus bestraf jezelf niet op je verleden, maar
wees
dankbaar voor deze ontdekking. Tot op heden wist je namelijk niet
beter. Je
gedachtes en denkpatronen die aan de basis staan van je gevoel, liggen
namelijk
vastgelegd in je onderbewustzijn, dus daar is alles begonnen.
De
sleutel tot je gewenste succes ligt dus in het bewust leren veranderen
van je
focus, waardoor je gevoel verandert, waardoor vervolgens je energie
verandert
en waardoor de vibraties veranderen die je uitzendt.
Pas
wanneer je bewuste verlangen wordt verbonden met je onderbewuste
gevoelens en
overtuigingen, gaan er werkelijk wonderen gebeuren…..niet
eerder dan dat.
Richt
jezelf daarom vanaf nu op je verlangens, je concrete gewenste
resultaten en
begin dan je proces van de aanpassing van je onderbewustzijn. Zodra je
deze
verandering volledig en oprecht inzet, gaan als vanzelf je resultaten
veranderen en trek je als een magneet naar je toe wat je graag
wilt…… ook
klanten en opdrachten en omzet.
Onthoud
daarom:
Het
gaat er niet om wat je doet en
onderneemt………
Het
gaat erom wat je denkt en voelt.
Hans
Oelen
Palaver-trainingen